Recenze: Žena na lesní cestě – Poutavá prvotina s neotřelým námětem

0
273

Už jste se někdy zamysleli nad tím, jestli je možné ovlivnit myšlenky a vzpomínky druhého člověka pomocí správně zvolených slov či obrazů? A zda můžete někoho takovým způsobem přimět, aby jednal tak, jak ve skutečnosti sám nechce? Právě na toto ožehavé téma se soustředí rodinný psychothriller Žena na lesní cestě, který má na svědomí spisovatelka Megan Goldinová.

O čem román vypráví?

Příběh začíná ve chvíli, kdy se po silných deštích nedaleko zřídka používané lesní silnice Kellers Way najde tělo mladé ženy. Jak ale později zjišťuje místní inspektorka Mel Carterová, mrtvola leží v hrobě už delší dobu a určit její totožnost tak nebude vůbec snadné. Všechny stopy totiž už dávno vychladly a starousedlíci nejsou příliš ochotní zasvětit vyšetřovatelku do zdejších tajemství.

Stejnou lesní cestou pravidelně běhá také Julie, manželka charismatického profesora psychologie Matta Westa, který přednáší na místní univerzitě. Prostřednictvím sportu se snaží alespoň na chvíli uniknout stínům, jež na jejich dříve tak naplňující vztah i po letech vrhá dávná tragédie Mattovy první ženy Laury. Běhání jí ovšem zároveň pomáhá vyčistit si hlavu od myšlenek na manželovu nevěru, nepříjemnou tchýni i prášky, po nichž se necítí dvakrát dobře.

Osudy dvou charismatických vypravěček se postupně prolínají, na povrch vyplouvají nová fakta i dávno pohřbené důkazy a Julie s Mel brzy zjišťují, že to nejtemnější tajemství neskrývá lesní hrob, ale ztracené vzpomínky.

Kdo je vlastně vrah?

Kniha dokáže zaujmout hned od začátku. Je tam totiž všechno, co byste od kvalitního psychothrilleru mohli očekávat – rodinné drama, vražda a neznámá oběť i vyšetřovatelka s temnou minulostí, která toho má už spoustu za sebou, o případu uvažuje ve všech možných souvislostech a nenechá se odradit možností jednoduchého řešení. Na zajímavosti navíc celému příběhu dodávají také dva různé pohledy na věc a krátké kapitoly, díky nimž má vyprávění rychlý spád.

Během prvních několika stránek se může zdát, že jde o tradiční příběh, kdy žena postupně odkrývá rodinné tajemství a pravdu o manželových nevěrách, které ji přivádí k šílenství. Snaží se však jejich manželství za každou cenu udržet, ačkoliv se její milovaný a všemi opěvovaný muž chová stále podivněji a je jasné, že před ní tají mnohem více, než by si kdy dovedla představit. Čtenáři však záhy zjistí, že příběh není zdaleka tak prvoplánový, a ve hře jsou daleko horší věci než flirtování se studentkami na přednáškách. Najde se totiž tělo, které by mohlo patřit Mattově bývalé manželce.

Podezření se postupně přelévá z jedné postavy na druhou, čímž se autorka snaží docílit toho, že si čtenáři až do poslední možné chvíle nebudou jistí, kdo vlastně nebohou ženu na Kellers Way zabil.  Je Julie šílená vražedkyně, která se zbavila bývalé manželky svého partnera ze žárlivosti a teď vše dokonale skrývá? Nebo je nemocná, vraždila z pomatení smyslů a veškeré vzpomínky na tento hrůzný čin jednoduše vytěsnila? A co když za vším stojí dokonalý profesor Matt?

Ačkoliv bystřejší jedinci zajisté nemusí čekat až do konce a uhádnou, jak to s Julií, Mattem a Mel nakonec dopadne již v průběhu vyprávění, rozhodně to nesnižuje kvalitu tohoto literárního debutu. Téma kognitivní psychologie a neetických experimentů na lidské mysli je naopak netradiční a velice poutavé. A i když mohou být některé pasáže, kde se Julie už posté snaží vymanit z vlivu prášků nebo kde si stěžuje na manželovy nevěry a povrchní společnost ve svém okolí, méně zajímavé a pro někoho až nudné, příběh jako takový rozhodně stojí za přečtení.