Recenze: Zarua – ztracené město – Rozjímavá fantasy plná zajímavých nápadů

0
125

Paddren a Jago, dva mocní čarodějové, které dělí 350 let a spousta nepříjemných událostí. Přece jen však mají tito muži něco společného – pojí je totiž znepokojující vize, nekonečné odhodlání a touha zachránit lid Paltrie i okolní svět před nebezpečnou temnotou. Právě osudy těchto zajímavých postav sleduje nová kniha z edice světové fantasy Pendragon s názvem Zarua – ztracené město, kterou má na svědomí spisovatelka Suzanne Rogersonová.

Příběh románu Zarua – ztracené město začíná ve chvíli kdy se celou Paltrií šíří starodávná temnota. Čarodějova učně Paddrena trápí již dlouhou dobu podivné vize, ve kterých se stále dokola objevují trpící lidé, děsiví netvoři stvoření krvavou magií a zničené město, které je na pokraji vyhlazení. Snaží se tomu nepřikládat příliš velký význam, když ale zemře jeho mistr rukou jednoho z dávných monster a Řád čarodějů odmítne tuto násilnou smrt vyšetřovat, vize začínají být čím dál častější a naléhavější.

Za pomoci zkušené lovecké mistryně Varnie, se kterou se Paddren přátelí již od dětství, a jejího milence Leyocha se proto čarodějův učeň zaváže, že vraha odhalí. Společné pátrání je zavede na strastiplnou cestu plnou intrik, nájemných zabijáků a tajemných sekt, Paddrena však nic nemůže zastavit. Prostřednictvím vizí, které ho spojují s dávno mrtvým čarodějem, se hodlá postavit všem záhadám a zachránit svůj lid před temnotou.

Fantasy s nádechem historie

Svou první knihu napsala Suzanne Rogersonová ve dvanácti letech, žánr fantasy však objevila až na prahu dospělosti. Od té doby se ho drží a v jejích příbězích mohou čtenáři také pozorovat její zálibu v historii a středověkých hradech. Zarua navíc trochu připomíná mysteriózní vyprávění zasazené do fantastického světa, který je plný magie, starodávných tajemství a zvláštních nestvůr.

Od začátku je kniha plná akce a autorka nečeká na žádné zdlouhavé představování hlavních hrdinů. Pro některé čtenáře však může být mírně matoucí prolínání dvou časových rovin a velké množství postav, se kterými se během prvních kapitol seznámí. Kromě toho se navíc brzy přidávají také Paddrenovy magické vize nebo třeba deníkové zápisy ze staré Zaruy.

Svět, který Suzanne Rogersonová vytvořila, je velice komplexní, takže je trochu škoda, že některé věci nejsou popsány tak detailně, jak by si to čtenáři jistě přáli (naopak je tu ale velký prostor pro zapojení vlastní fantazie). Opravdu propracovanou součástí příběhu je nicméně skutečnost, jak historické události ovlivňují současnou podobu Paltrie. Čtenáři se zároveň dočkají velkého množství intrik a záhad, které člověka neustále udržují v napětí a nutí ho hádat, co dalšího spisovatelka s příběhem vlastně zamýšlí.

Po napínavém úvodu bohužel trvá poměrně dlouho, než postavy od neustálého rozmlouvání, plánování a strachování přejdou k nějaké opravdové akci, a v některých momentech se dokonce může zdát, že se hrdinové prostě nechávají unášet tím, co se zrovna kolem děje. Pro některé čtenáře také může být těžké vytvořit si k postavám hlubší vztah, jelikož příběh každou chvíli sleduje někoho jiného a informace o jejich předchozím životě jsou poměrně strohé.

Jakmile se však vyprávění překlene do druhé poloviny, společníci se konečně dostanou k nějaké akci a dějová linka ze staré Zaruy se také posune o kus dál. Do příběhu se tak vrátí napětí a věci naberou rychlejší spád. Čtenáři, které již mohlo nudit neustálé rozjímání a nezajímavá romantická linka, tak konečně získají odpovědi na to, co se vlastně v minulosti odehrálo, jestli se temnému nepříteli podaří ovládnout svět a jak to dopadne s Paddrenem, který byl předurčen k velkým činům.

Zarua - ztracené město

6

Celkový dojem