Recenze: Zapomenutá stíhací esa – titul hlavně pro fajnšmekry

0
138

O druhé světové válce, která ochromila prakticky celý svět, toho již bylo napsáno opravdu hodně. Některé příběhy a zajímavé osudy ale během let z různých důvodů upadly v zapomnění. Právě to se snaží napravit český autor Marek Brzkovský, který má na svědomí knihu pojmenovanou Zapomenutá stíhací esa.

Během první světové války se pojem stíhací eso ujal jako označení pro letce, kteří dokázali sestřelit pět a více nepřátelských strojů. Tento neoficiální titul se ale často využíval i během dalšího obrovského válečného konfliktu, kdy souboje probíhaly na mnohem větší vzdálenost, při vyšších rychlostech a také ve větších formacích. O výsledku boje však stále rozhodovalo hlavně pilotní umění mužů za řídicí pákou.

Osudy osmi statečných pilotů, kteří se druhé světové války zúčastnili, se rozhodl prozkoumat český autor Marek Brzkovský v knize pojmenované Zapomenutá stíhací esa. Ačkoliv bojovali na různých frontách, všichni svým nemalým dílem přispěli k porážce fašismu, a jejich jména i činy si tedy rozhodně stojí za to připomenout.

Osm neobyčejných leteckých příběhů

Jak už čtenářům synopse nejnovějšího literárního počinu Marka Brzkovského napovídá, pojem stíhací eso se zrodil ve Francii v létě roku 1915. Hojně se však využíval i za dob druhé světové války, kdy tento kult pěstovaly obě soupeřící strany. Právě toto období se autor (sám letecký badatel publikující v několika vojensko-historických časopisech) rozhodl čtenářům přiblížit pomocí osmi zajímavých příběhů.

Velké plus si kniha zaslouží především za to, jak rozmanitá vyprávění literárnímu publiku nabízí. Zmiňovaní piloti, kteří se během druhé světové války stali oslavovanými stíhacími esy, totiž pocházeli z naprosto odlišných míst a poměrů, bojovali na různých stranách barikády, měli k dispozici jiné druhy letadel a jejich bojový výcvik se také v mnohém lišil.

Kromě toho zařadil Marek Brzkovský do své nejnovější publikace i spoustu dobových fotografií, díky kterým si čtenáři piloty a jejich letadla mohou lépe představit. Nezapomněl však ani na řadu doplňkových informací, jako jsou například podrobné tabulky jejich sestřelů či seznam vojenských hodností jednotlivých států. Také se ale dočkáte spousty zajímavostí ohledně používaných strojů, jejich konstruktérů, názvů i využití.

Publikace nabitá faktickými informacemi

Ačkoliv si tuto knihu může přečíst každý, na své si zde přijdou především ti čtenáři, kteří se o letecké bojové jednotky používané během druhé světové války zajímají a mají v této oblasti větší povědomí, nebo si chtějí své obzory ještě více rozšířit. Kniha je totiž plná faktických informací týkajících se používaných strojů a další techniky, v nichž se nezainteresovaná osoba může někdy ztrácet.

Celkový dojem zároveň kazí příležitostné chyby, jež jsou v textu na první pohled patrné. Pokud se však řadíte mezi nadšence, kteří se chtějí dozvědět více podrobností o historii letecké války, a také nemáte problém s publikací plnou strohých faktických informací, rozhodně si nenechte Zapomenutá stíhací esa ujít.

Zapomenutá stíhací esa

6

6.0/10