Recenze: Žádost o přátelství – psychologické drama na aktuálně diskutované téma

0
846

Se zajímavými thrillery jako by se v posledních letech doslova roztrhl pytel. A obzvláště velké popularitě se těší ty, které jsou spojené s moderními technologiemi a životem lidí na sociálních sítích. Co byste dělali, kdyby vám na Facebooku napsal někdo, kdo má být už spoustu let po smrti, k čemuž jste pravděpodobně významným dílem přispěli? Přesně to se totiž stane hlavní hrdince knihy Žádost o přátelství, kterou má na svědomí Laura Marshallová.

Facebook svým uživatelům nabízí idealizovanou verzi světa, kterou jejich přátelé chtějí s ostatními sdílet. To si moc dobře uvědomuje i britská spisovatelka Laura Marshallová, jež se rozhodla svůj debutový román zaměřit právě na to, jak obrovský na nás mají sociální sítě v dnešní době vliv. Žádost o přátelství přináší psychologické drama ze života ženy, která je právě pomocí sociální sítě konfrontovaná s hrozivým činem, jehož se dopustila jako teenagerka.

Píše se rok 1989 a v posledním ročníku střední školy přestoupí do Louisiny třídy nová studentka Maria. Je milá, odvážná a zábavná, takže se dívky okamžitě spřátelí. Jenomže Louise by ráda patřila mezi ty populární a v tom jí přátelství s odstrkovanou Mariou brání. O dvacet sedm let později Louise dostane e-mail, po jehož přečtení jí ztuhne krev v žilách. Maria ji žádá na Facebooku o přátelství. Na tom by nebylo nic divného, kdyby ovšem Maria nebyla od jejich středoškolského večírku mrtvá. A tak na povrch začínají vyplouvat dávno zapomenuté vzpomínky a temná tajemství.

Problematika sociálních sítí

Kdo dneska není na sociálních sítích, jako by snad ani nebyl (pokud tedy zrovna není cool na pár dní Facebook opustit). Jenomže prohlížení dokonalých fotek známých i neznámých lidí může v člověku vyvolat nepříjemné vzpomínky, pochybnosti a pocit méněcennosti. To platí i v případě Louise a jejích bývalých spolužáků z knihy Žádost o přátelství, kteří se i mnoho let po odchodu ze školy snaží zalíbit ostatním.

Temné psychologické drama z pera Laury Marshallové čtenářům servíruje příběh, který se sice může zdát nereálný, ale teoreticky by se mohl stát každému z nás. Všichni si totiž s sebou neseme nějaká tajemství z minulosti a sociální sítě, kde s ostatními sdílíme spoustu osobních informací, nás činí extrémně zranitelnými. Není proto divu, že toto téma je v dnešní době tak aktuální a zajímavé.

Stejně relevantní pro současné dění jsou však i další témata, kterých se kniha více či méně dotýká. Ať už se tedy jedná o celoškolní či dívčí šikanu, sex a hranice toho, co se komu z nás líbí, nebo nelíbí, manželské hádky či pouhé přátelské a nepřátelské vztahy, rozhodně není od věci na tyto problémy jednou za čas poukázat.

Rychlý spád a dobře vybudovaná atmosféra

Ačkoliv se jedná o debutový thriller, autorka skutečně ví, jak vybudovat napětí a donutit čtenáře, aby o celém vyprávění přemýšleli v širších souvislostech. Dočkáte se nečekaných zvratů, ale i méně překvapivých odhalení a se zatajeným dechem budete očekávat, jak to celé asi dopadne. Povstala šikanovaná studentka z mrtvých a snaží se pomstít dávným tyranům? Jedná se o nepovedený žertík bývalého spolužáka? Nebo snad za děsivými zprávami stojí někdo úplně jiný?

V Louisině příběhu se střídají kapitoly ze současnosti, kde vystupuje jako vytížená, ale vzorná matka pracující na volné noze, s kapitolami z minulosti, které popisují její život na střední škole, kdy se snažila zapadnout mezi ty nejpopulárnější teenagery. Jediná dějová linka, která se zdá být možná trochu navíc, jsou drobné jednostránkové vsuvky neznámého původu. Ty sice donutí čtenáře k zamyšlení, ale děj mírně zpomalují a nejsou pro něj až tak velkým přínosem.

Kniha se může na začátku zdát pomalejší, ale jelikož se Laura Marshallová ničím nezdržuje a vždy se snaží jít rovnou k věci, ještě před polovinou naberou události rychlý spád. Řádky vám tak budou samy ubíhat před očima, zatímco budete přemýšlet, kdo za tajemnou žádostí o přátelství vlastně stojí.

Ačkoliv se některým čtenářům může téma dívčí šikany zdát už trochu ohrané, protože se podobný námět v literatuře poslední dobou v různých obměnách dost opakuje, Žádost o přátelství přináší na tuto věc další zajímavý pohled. Laura Marhsallová navíc toto téma zvládla podat originálním způsobem, takže vás kniha jen tak neomrzí.

Žádost o přátelství

7

7.0/10