Recenze: Vzdělaná – strhující memoár o silném lidském odhodlání

0
1618

Právo na vzdělání je u nás zakotveno v ústavě a jen těžko si tedy dovedeme představit, že by nám ho někdo upíral. Co když ale za dítě rozhodují rodiče, kteří ho do školy odmítají poslat a jsou přesvědčeni, že se bude mít lépe bez studií? Jak si právo na vzdělání musela sama vybojovat navzdory postoji své rodiny, popisuje Tara Westoverová v románu s názvem Vzdělaná, jenž zaujal čtenáře z celého světa.

Nezáleží na tom, do jaké rodiny se člověk narodí. Pokud se bude dostatečně snažit a půjde si za svým, může jednoho dne změnit svět. Své o tom ví Tara Westoverová, která napsala memoár s názvem Vzdělaná, kde vypráví o procesu uvědomování si sebe sama, o osobním rozvoji, ale také o rodinné loajalitě.

Do školní třídy Tara poprvé vkročila až ve chvíli, kdy jí bylo sedmnáct let. Vyrůstala totiž na samotě v idažských horách, v mormonské rodině survivalistů a náboženských fanatiků. Její psychicky nemocný otec se připravoval na konec světa, matka se živila jako porodní asistentka a léčitelka a Tara musela pomáhat na šrotišti a tolerovat týrání ze strany svého staršího bratra.

Jednoho dne se v ní však něco zlomilo a dívka se rozhodla odejít z domova. Sama se připravila na přijímací zkoušky, absolvovala studium na Univerzitě Brighama Younga a odtud pokračovala na Harvard a Cambridge. Během svých studijních let si našla nové přátele, rozšířila si obzory a zároveň došla k poznání, že vzdělání má sice osvobozující moc, ale někdy za něj člověk musí zaplatit vysokou cenu.

Strhující příběh jedné neobyčejné rodiny

„Úžasný, skutečně inspirující příběh. Tahle knížka je ještě lepší, než vám vyprávěli.“ Přesně to říká o vzpomínkové knize Tary Westoverové spoluzakladatel společnosti Microsoft Bill Gates, který dnes patří k nejbohatším lidem světa. Je ovšem román, jenž popisuje životní osudy nevzdělané dívky z Idaha, která si šla tvrdě za svým snem, opravdu tak dobrý, nebo je chvála zahraničních čtenářů v některých ohledech spíše přehnaná?

Vzdělaná je opravdu silný a strhující příběh, který přináší svědectví o životě rodiny, kde vládne fanatický otec, jenž si nenechá do ničeho mluvit a považuje vládu, lékaře i zástupce školství za své úhlavní nepřátele. Většinu z nás by pravděpodobně nikdy nenapadlo řešit popáleniny třetího stupně tinkturami, nechat malé děti pracovat na šrotišti a odpírat jim vzdělání, i když po něm touží. Pro Taru Westoverovou však tohle byla ještě před pár lety každodenní rutina.

Ačkoliv se někteří lidé memoárům vyhýbají z toho důvodu, že jsou podle nich nudné, nezáživné či zdlouhavé, kniha Tary Westoverové rozhodně není tento případ. Co se totiž autorce rozhodně nedá upřít, je schopnost poskládat jednotlivá slova a myšlenky takovým způsobem, že se čtenář od příběhu nebude moci odtrhnout. Své vzpomínky navíc prokládá zajímavými historkami i popisem vlastních pocitů, což dohromady tvoří skvěle ucelené vyprávění.

Vyprávění plné silných emocí

I přes to, že stránky rychle plynou jedna za druhou, není to však žádné jednoduché čtení. Tato kniha je naopak plná zoufalství, strachu, pocitu viny i dávných křivd, které si s sebou člověk nese z dětství až do dospělosti. Zároveň skvěle vykresluje portrét emocionálního a fyzického týrání, s nímž si oběť často neumí žádným způsobem poradit. A jelikož o sobě sama pochybuje nebo chce dokázat všem svou nezávislost, odmítá si říct ostatním o pomoc.

Zajímavé je také sledovat posun autorky od nevzdělané holky z farmy, která o okolním světě neví nic než to, co jí řekne otec, až k úspěšné absolventce Cambridge. Jak sama naznačuje, její životní cesta si na rodinných vztazích vybrala krutou daň, ačkoliv jí do života přinesla i spoustu pozitiv. Uvědomění si, že všechno, čemu jste kdy věřili, se zakládalo na lžích, polopravdách a divokých snech muže, jenž pravděpodobně trpí bipolární poruchou a odmítá se před ostatními zastat svých týraných dcer, totiž dokáže člověka vnitřně zdeptat na hodně dlouhou dobu.

Vybledlé vzpomínky a nekonečné odhodlání

Přestože se však memoáru Tary Westoverové nedá upřít čtivost a schopnost vtáhnout čtenáře do děje, na některých místech se její vyprávění může zdát až trochu moc přehnané. A to třeba co se týče neustálých zranění, přísunu rodinných financí nebo jejího studia, kterým jako by proplouvala bez problémů, bez většího úsilí i bez neustálé prezence na hodinách.

Člověk se tak občas nemůže ubránit přemýšlení nad tím, zda se jedná o dětské vzpomínky, které mohou být výrazně zkreslené, a navíc časem již pořádně vybledly, nebo prostě autorka chtěla, aby kniha byla pro čtenáře zajímavější, čtivější a měla větší spád bez zbytečného vysvětlování věcí, které se nezdají být pro vývoj děje zas až tak podstatné.

Ať je to, jak chce, Vzdělaná je skvělá kniha, která rozhodně stojí za pozornost širší veřejnosti. Velice dobře totiž vykresluje skutečnost, že když si člověk něco zamane a udělá pro to vše, co je v jeho silách, nikdo a nic ho nedokáže porazit.

Vzdělaná

8

8.0/10