Recenze: Vesmírní baroni – dějiny moderního cestování do kosmu

0
1612

Ačkoliv jsme v jeho zkoumání během posledních desetiletí výrazně pokročili, vesmír nepřestává člověka fascinovat. Lidé se proto stále snaží kousek po kousku odkrývat neprobádané prostory, podmanit si alespoň některé z jeho nekonečných zázraků a přiblížit se vzdáleným galaxiím. Pokud i vy patříte mezi fanoušky společností, ale i jednotlivců, kteří do objevování kosmu investují nemalé peníze, nenechte si ujít knihu Christiana Davenporta s názvem Vesmírní baroni.

Kniha pojmenovaná Vesmírní baroni, kterou má na svědomí americký novinář Christian Davenport, je příběhem o skupině podnikatelů-miliardářů, kam patří Elon Musk, Jeff Bezos, Richard Branson a Paul Allen. Ti investují svá jmění do epického znovuvzkříšení amerického vesmírného programu, využívají inovace Silicon Valley, snaží se snížit náklady na cestování do kosmu a touží vyslat člověka dál, než kam se to v minulosti podařilo společnosti NASA.

Svou fakty podloženou publikaci založil Christian Davenport na letech novinářské práce a také na exkluzivních rozhovorech se všemi čtyřmi miliardáři. Díky tomu čtenářům nabízí dramatický příběh o dobrodružstvích, které souvisí se zrozením nového vesmírného věku, ale také o rizicích s nimi spojených. Zároveň však ve svém vyprávění sleduje vzájemné soupeření ambiciózních start-upů, které se snaží narušit vládní monopol v oblasti vesmíru.

Kniha pro snílky, vědce i objevitele

O vesmíru toho bylo napsáno již hodně a spousta dalších zajímavých publikací v budoucnu jistě přibude. I přes dlouhé roky výzkumu se totiž jedná o velice málo probádané pole, které fascinuje miliony lidí po celém světě. V posledních letech navíc technologický vývoj extrémně pokročil, což lidem rozšířilo obzory a poskytlo jim to i další možnosti, jak vesmír pozorovat, zkoumat i dobývat. A právě na ty se zaměřil Christian Davenport ve své obsáhlé publikaci.

Náhled do zákulisí života vesmírných baronů, kteří jsou svérázní, neúprosní a dostatečně bohatí na to, aby si založili svou vlastní komerční společnost na výrobu vesmírných raket a modulů, je sám o sobě fascinující. A o to víc zaujme čtenáře, kteří jsou podobně jako Elon Musk či Jeff Bezos tak trochu snílci a nebojí se uvažovat o věcech jinak než ostatní.

Kromě toho, že se Davenport v daném tématu vyzná a popisované věci tak dokáže poměrně dobře předat i čtenářům, nabízí také spoustu zajímavostí. V knize tak najdete nejen strohá, dobře podložená fakta, ale i různé zábavné historky a poznatky z rozhovorů s excentrickými miliardáři. To vše je zároveň doplněno i přehledným seznamem zdrojů, který vás v případě zájmu odkáže na další doprovodné materiály.

Jedna velká reportáž

Z textu jde jednoduše poznat, že se autor živí jako novinář, jelikož styl jeho psaní trochu připomíná klasickou žurnalistickou reportáž. To bude pro spoustu čtenářů jistě zajímavé, ale některé může tato forma odradit. Přináší s sebou konec konců velké množství informací, které je třeba absorbovat, a rozhodně to tedy není úplně rychlé čtení. Pro všechny, kteří se chtějí dozvědět detaily o tom, co se na poli vesmírného výzkum odehrálo za posledních 20 let, je však tato kniha ideální volbou.

Co se týče mírně problematických aspektů této publikace, sem se řadí především struktura celého vyprávění. I když je totiž uspořádané chronologicky a přeskakuje od jednoho miliardáře ke druhému, lepší by možná bylo, kdyby se Davenport nejprve zaměřil na historii jednotlivých společností a teprve poté se pokusil o nějaké srovnání. Takhle se čtenář, který se v tomto odvětví příliš nevyzná, může snadno začít ztrácet.

Ačkoliv synopse slibuje informace o výzkumu čtyř nejslavnějších vesmírných baronů a jejich společností, většina prostoru je věnována firmám SpaceX a Blue Origin. Paul Allen a Richard Brandon jsou tedy zmiňováni spíše okrajově, i když jejich největší úspěchy, ale také neúspěchy zde zachyceny samozřejmě jsou. Jako celek však kniha Vesmírní baroni představuje velice zajímavou a fakty nabitou publikaci, která by fanouškům cestování do vesmíru rozhodně neměla uniknout.

Vesmírní baroni

7

7.0/10