Recenze: U Hitlerova stolu – mrazivý příběh podle skutečných událostí

0
544

Máte rádi silné a dojemné příběhy z druhé světové války, které jsou inspirované skutečnými událostmi? V tom případě byste si neměli nechat ujít román s názvem U Hitlerova stolu, který má na svědomí oceňovaná italská autorka Rosella Postorino. Tento mezinárodní bestseller, který si klade otázku, co to vlastně znamená být a zůstat člověkem, vás okamžitě vtáhne do děje a donutí k zamyšlení.

Teprve ve svých devadesáti pěti letech přiznala Margot Woelková, poslední z Hitlerových ochutnávaček, co vlastně během války dělala. Mladou italskou spisovatelku Rosellu Postorino zaujal její příběh natolik, že se ho rozhodla zpracovat ve formě románu. Ve snaze co nejvíce se Margot přiblížit a vžít se alespoň trochu do její nesnadné role vtiskla Postorino její postavě své vlastní charakterové vlastnosti, rysy a také jméno.

Po smrti rodičů v roce 1943 odjíždí mladá Rosa z rozbombardovaného Berlína na venkov, k rodině svého manžela Gregora, který bojuje na ruské frontě. Jídlo hrálo v jejím životě odjakživa velkou roli a jak sama ráda říká, hru se smrtí začala hrát už jako malá holka, když polykala nitě a olizovala drobné mince. To však ještě netušila, že jednoho dne si ji společně s devíti dalšími ženami najmou na práci ochutnávačky pro Adolfa Hitlera.

Každý den musejí ženy a dívky hrát smrtící ruletu a ochutnávat pokrmy, které jsou určené pro vůdcův stůl. V atmosféře strachu a zoufalství mezi nimi postupně vznikají pevná pouta a Rosa se pouští na tenký led, když v ní začne krutý nadporučík Ziegler vzbuzovat kromě strachu také podivnou touhu. Román U Hitlerova stolu vypráví příběh ženy, která je bezbranná vůči násilí v okolním světě, ale přesto plná vášně a touhy po přežití.

Realistický příběh obyčejné mladé ženy

Rosella Postorino odvážně proniká do nejednoznačnosti lidských vztahů a své skvělé vyprávění podává čtenářům v nevyumělkované podobě. Příběh Rosy tak začíná přímo ve chvíli, kdy ochutnává své první jídlo určené pro Führerův stůl. Všechny tři části jejího vyprávění pak obsahují krátké kapitoly, v nichž se prolínají její současné zážitky se vzpomínkami na dětství a její seznámení s manželem.

Příběh s sebou přináší intenzivní a mrazivý obraz situace kolem druhé světové války a dává čtenářům hlavní postavu, která působí realisticky – má dobré i zlé vlastnosti, umí ostatní nadchnout, ale dělá i špatná rozhodnutí, za která musí nést následky. Je inteligentní a citlivá, ale na druhou stranu se snadno nechá unést chtíčem a touhou zalíbit se druhým. A co je možná nejzajímavější, Rosa nepatří mezi bezcitné nacisty, ani mezi hrdiny odboje. Jedná se pouze o obyčejnou ženu, která se za každou cenu snaží přežít.

V Rosině roli je patrný vnitřní rozpor. Na jedné straně si v porovnání s ostatními Němci, kteří hladoví, vlastně žije dobře, má neustále co jíst, a ještě k tomu to jsou vybrané pokrmy. Na straně druhé ale podobně jako ostatní žije v neustálém strachu a ohrožení, protože moc dobře ví, že každé jídlo může být její poslední.

Příběh přátelství, lásky, strachu i zoufalství

Na Rosině příběhu je jasně vidět, že ne všichni Němci byli přesvědčení o správnosti Hitlerova počínání, a ne všichni souhlasili s jeho věcí. Jelikož však denně prožívali svá vlastní trápení a strachy, před hrůzami, které nacisté páchali, raději spousta z nich zavírala oči. Stejné je to i v případě mladé Rosy, která se tváří v tvář morálním dilematům rozhodne každý den napomáhat Hitlerovi a raději zůstává slepá k tomu, co se děje za hranicemi jejího ohraničeného světa.

Na pozadí válečných hrůz a zážitků, které ochutnávačky denně zažívají u Hitlerova stolu, se zároveň rozvíjí příběh přátelství, lásky, strachu, smutku, zoufalství a nebezpečných tajemství. Čtenáři se tak dostane náhled do soukromí jednotlivých žen a dívek, jež jsou matkami, manželkami vojáků nebo také zarytými přívrženkyněmi Führera a jeho hrůzného režimu. Právě díky jejich roli v nacistickém světě se z nich však stávají nepravděpodobné přítelkyně, které spolu sdílejí své každodenní strasti i radosti.

Vyprávění z pera Roselly Postorino je samo o sobě hrozivější než kdejaký horor, protože věrně popisuje reálnou historii druhé světové války. Je ale také velice intenzivní, dojemné a hlavně znepokojující. Barvitě totiž ukazuje, jak krutě se mohou lidé chovat, když žijí pod neustálým nátlakem, co všechno jsou schopní pro své přežití udělat a jak se kdysi nepřijatelné věci pro ně stávají každodenní rutinou.

V Itálii se román U Hitlerova stolu dočkal velké publicity, získal několik ocenění a také velmi pozitivní ohlasy kritiky. Není se čemu divit, jedná se totiž o velice čtivý příběh, které dokáže čtenáře vtáhnout do děje, donutí je k zamyšlení a vyvolá v nich spoustu protichůdných emocí.

U Hitlerova stolu

8

8.0/10