Recenze: Tichá odplata – originální detektivní příběh ze Skotska

0
3573

Všechny klasické detektivky už máte přečtené, nebo vás jednoduše omrzely? Krimi žánr začíná být v poslední době přesycený a pulty knihkupectví se plní béčkovými detektivními příběhy. Pokud máte chuť zkusit něco nového, můžete sáhnout po knize Tichá odplata, kde hlavní roli hraje bystrá vyšetřovatelka s polskými kořeny a tajemný druidský kult.

První případ skotské kriminalistky Danii Gorské s názvem Tichá odplata má na svědomí britská spisovatelka Hania Allen, která má za sebou již několik detektivních románů. Její nejnovější počin přivádí mladou inteligentní vyšetřovatelku do Dundee, kde se snaží rozjet kariéru na zdejším policejním oddělení. To ale ještě vůbec netuší, že hned její první větší případ se bude točit kolem podivného kultu druidů, který na skotském venkově potají pořádá slavnosti.

Oběti tří groteskních vražd spolu zdánlivě nemají nic společného. Tedy až na skutečnost, že vrah se rozhodl jejich těla bizarně vystavit na veřejných místech. Když se ovšem Dania pustí do vyšetřování, brzy zjišťuje, že všichni zavraždění byli členy druidského kultu, který spousta místních odsuzuje. Ještě více než skandální vraždy však Daniu přitahuje záhadné zmizení dvou dospívajících dívek. Je možné, že spolu oba případy nějakým podivným způsobem souvisí?

Originální zápletka i náhled do historie

Nová kriminální série ze Skotska, kde vystupuje detektivní seržantka Dania Gorská, začíná velice slibně. Přináší totiž čtenářům velice zajímavý případ, dusivou atmosféru strachu a horkého skotského léta, jedno velké temné tajemství i spoustu nečekaných zvratů. Hned od začátku nabírá kniha rychlý spád, a kromě hlavní dějové linky navíc sleduje také několik vedlejších motivů, takže o zábavu rozhodně není nouze.

Velice nápaditá je především samotná zápletka. Série vražd, kde možná (a možná ne) hraje hlavní roli pochybný druidský kult, který oslavuje přírodu, pořádá tajná shromáždění a láká do svých řad nové přívržence, totiž přináší do detektivního žánru zase něco nového. A oběti příšerně vystavené na veřejném prostranství dodávají vyprávění ten správný tíživý pocit, že tady je něco hodně špatně, který fanoušci krimi žánru chtějí při čtení zažít.

Na své si ovšem přijdou také milovníci historie. Jelikož Dania pochází z Polska, na pozadí se řeší dějiny její domoviny i polských přistěhovalců v Dundee, ale také zajímavé polské tradice a zvyky. Nemusíte se ale bát, že by se celý děj zaobíral pouze minulostí. Zároveň se dočkáte i nějakých těch střípků ze současnosti. Děj románu se totiž odehrává ve chvíli, kdy je v Británii na pořadu dne hlasování o Brexitu.

Sympatická hrdinka a řada nečekaných zvratů

Co se týče krimi žánru, Dania Gorská je tak trochu netradiční hrdinkou, ale rozhodně je velice sympatická. Umí si poradit v každé situaci, neztrácí hlavu a její vztah s bratrem by jí mohl kdekdo závidět. Dokáže si zároveň rychle spojit dohromady jednotlivé části skládačky, hraje skvěle na klavír, jednoduše zlikviduje zločince v temné uličce, a navíc se zdá, že jí prostě přeje štěstí. Na některé čtenáře možná může působit příliš idealizovaně, ale takoví už vyšetřovatelé v populárních krimi románech bývají.

Zatímco samotné vraždy jsou provedeny originálním (a dost hrozivým) způsobem, při jejich vyšetřování jako by autorce někdy docházely zajímavé nápady a tempo některých pasáží je proto pomalejší. Závěr ovšem rychle graduje, přináší napínavé vyvrcholení i několik celkem nečekaných zvratů a čtenáře tak jistě navnadí k tomu, aby v budoucnu sáhli i po dalších případech sympatické polské kriminalistky. Vypadá to totiž, že detektivky Hanii Allen mají ještě hodně co nabídnout.

Tichá odplata

8

8.0/10