Recenze: Jáma – skvělý thriller s hororovými prvky

0
123

Za okny se střídá deštivé počasí s přízemními mrazíky, ze stromů opadávají poslední listy a vy netoužíte po ničem jiném, než se v klidu zachumlat pod deku s nějakým dobrým románem? Pokud vás lákají příběhy plné napětí, kde do poslední chvíle hádáte, co se ve skutečnosti stalo nebo nestalo, určitě sáhněte po novince s názvem Jáma, kterou má na svědomí C. J. Tudorová, autorka fenomenálního thrilleru Kříďák. Ani v její druhé knize totiž není nouze o zajímavou zápletku a spoustu napínavých momentů.

„Ze všeho nejvíc lituju, že jsem nedokázal sestře říct, jak moc ji mám rád. (…) Dneska jí to říct nemůžu. Protože když jí bylo osm let, zmizela. Tenkrát jsem si myslel, že se nic horšího už nemůže stát. Dokud se nevrátila.“ To jsou slova Joe Thorna, čtyřicátníka s pochybnými známostmi, který se nikdy nechtěl vrátit do rodného Arnhillu, ale minulost ho nakonec stejně dohnala.

Na střední škole zažil mladý Joe se svou nesourodou partou klasická pubertální dobrodružství, ale také šikanu, zradu a ponižování. Nakonec ho s přáteli spojilo temné tajemství, které sice zůstalo pohřbené hluboko pod zemí, ale do jejich srdcí vneslo neklid a strach. Když se Joeova sestra Annie ztratila a stejně nečekaně i vrátila, nic už nikdy nebylo jako dřív. Joe si proto přísahal, že do Arnhillu znovu ani nepáchne. Život si však nevybírá a člověk nakonec stejně nemá na vybranou. Minulost má totiž ve zvyku se vracet, a pokud chce Joe nepříjemné události zastavit, musí se chtě nechtě postavit svým temným vzpomínkám.

Thriller s příměsí strachu

The Taking of Annie Thorne, The Hiding Place nebo prostě jenom Jáma. Pod všemi těmito názvy se skrývá stejná kniha, která v říjnu 2019 vtrhla na pulty knihkupectví a rozvířila vody mezi milovníky zdařilých thrillerů. Spisovatelka C. J. Tudorová v ní totiž mistrně spojuje dohromady prvky hororu a thrilleru a stejně jako ve své debutové knize se pouští do popisu života na malém městě, který je klaustrofobický, nesoukromý, předvídatelný a nese v sobě nádech jisté nostalgie.

Pokud očekáváte nějaký zdlouhavý úvod nebo nudné začáteční pasáže, jste na omylu. Jáma je extrémně napínavá od první strany a krátký prolog čtenáře dokonale vtáhne do děje. Každý ze zdánlivě nedůležitých detailů má v knize své místo a C. J. Tudorová umí zároveň skvěle vykreslit jednotlivé postavy, takže čtenář má okamžitě pocit, jako by je znal a věděl, co od nich očekávat.

Zajímavá je také naprostá přímočarost hlavního hrdiny (nebo spíše antihrdiny), na němž je samozřejmě od začátku něco špatně – proč by se vracel do městečka, které nesnášel, vymýšlel si do životopisu, aby dostal práci, o kterou nestojí, a navíc se nastěhoval do domu, kde se právě stala hrozná tragédie? Tohle, a ještě mnohem více bude čtenářům vrtat hlavou, zatímco Joe Thorne postupně odhalí svá životní tajemství, špatné vlastnosti i pochybná životní rozhodnutí, která z něj učinila člověka, jímž je dnes.

Hrozivá tajemství i nadpřirozená záhada

Na rozdíl od Kříďáka je Jáma temnější a hrozivější, přináší s sebou ještě více záhad a tajemství než autorčin zdařilý debut, a kromě toho obsahuje také jistý nadpřirozený aspekt, což příběh posouvá zase o kousek dál. Nejen že tak čtenáře bude zajímat, kam se ztratila malá Annie a proč se zase vrátila, ale s napětím budou očekávat také další informace o tragickém osudu dvojice z prologu, o dávno zapomenutém důlním neštěstí a samozřejmě také o Jámě samotné.

I přes velice napínavou zápletku a spoustu skvěle propracovaných detailů má však Jáma několik drobných nedostatků. O C. J. Tudorové je dobře známo, že je velkou fanynkou Stephena Kinga, a pozorní čtenáři si proto bohužel nemohou nevšimnout do očí bijící podobnosti s knihou Řbitov zviřátek.

Ačkoliv závěr rozřeší většinu hlavních problémů, stále zde zůstává několik záhad, na které si čtenář prostě musí najít odpověď sám. Těžko říct, zda to byl autorčin záměr, nebo zda se jedná o chybu začínající spisovatelky, příběhu to však dodává jisté kouzlo. Jáma je zkrátka kniha, která vás na začátku chytne, a i když jí v průběhu čtení musíte odpustit několik drobných detailů a nesrovnalostí, až do konce vás nepustí.

Jáma

8

8.0/10