Recenze: Prokletý rok – literární skvost, který vás donutí přemýšlet

0
1596

Představte si, že byste žili ve světě, kde ženy nemají právo svobodně mluvit, v den jejich šestnáctých narozenin je lidé na rok vyženou do lesů, aby ze sebe vypudily temnou magii, a když se naprosto zničené vrátí zpátky (a některé možná ani ne), jednají s nimi muži stále jako s hračkami. Zdá se vám to jako naprostá šílenost? Tak to jste asi ještě neslyšeli o knize s názvem Prokletý rok, kde se přesně tohle děje.

„O roce v lesích se nemluví. Musíte ho přežít.“ Dívkám z románu Prokletý rok se vždy tvrdilo, že jsou schopné vylákat muže z náruče jejich manželek. Na pokraji dospělosti totiž jejich kůže údajně vyluzuje magickou esenci mládí. Proto bylo před mnoha lety rozhodnuto, že v šestnáctém roce života musí opustit vesnici, v divočině ze sebe svou magii vypudit a vrátit se očištěné. Jenže některé může tahle výprava do lesů stát život.

Na svůj prokletý rok se chystá i Tierney Jamesová, která vždy snila o lepším životě, kde se lidé nestaví proti sobě, a dokonce i ženy mají svou hodnotu. Jenže teď už moc dobře ví, že v lesích číhá mnohem větší nebezpečí než pytláci, kteří děvčata rozsekají na kousky a prodávají na černém trhu. Největší hrozbu totiž představují dívky samotné.

Příběh plný temných tajemství

Prokletý rok, který má na svědomí mladá americká spisovatelka Kim Liggettová, vtrhl na pulty českých knihkupectví jako lavina a obrátil na sebe pozornost všech čtenářů YA literatury. Mnozí si od této knihy hodně slibovali, přirovnávali ji ke klasickému Příběhu služebnice z pera Margaret Atwoodové a předpovídali, že se stane hitem celého letošního roku. Má toto dystopické dílo opravdu takový potenciál, nebo se jedná spíše o nafouklou mediální bublinu?

Na první pohled každého jistě zaujme poměrně netradiční obálka. Málokdy se totiž stává, že se celá kniha zahalí do výrazně růžových odstínů. Nenechte se ale zmást, zas až tak dívčí čtení to tedy rozhodně nebude. Prokletý rok totiž vůbec nepatří mezi oddychovky, které by se jednoduše daly zařadit mezi romány pro ženy.

Místo toho se čtenářům do rukou dostane napínavé vyprávění, které hned od prvních stránek nutí člověka k zamyšlení a zároveň láká na spoustu temných tajemství. Co se opravdu děje za zdmi města během prokletého roku? Proč o něm nikdo nikdy nemluví? Jakou magií vlastně dívky vládnou a proč se jich domů vrací stále míň? A kdo je ta tajemná uchvatitelka, jež se snaží postavit místním mužům a celou situaci změnit? To se nedozvíte, pokud si knihu sami nepřečtete.

Sympatická hrdinka a důležité společenské problémy

Hlavní hrdinka Tierney je oproti některým dívkám z oblíbených YA sérií velice sympatická. Nebojí se přiznat, že si neumí s některými problémy sama poradit, je empatická a vřelá, ale jindy dokáže být taky pěkně protivná a ostatní svým chováním zraňuje. Zkrátka dělá chyby jako každý z nás, a navíc se jako jedna z mála hrdinek opravdu chová jako typická puberťačka, která si myslí, že všechno ví nejlíp. Je plná lásky, touhy a odhodlání, ale také strachu, hněvu a zášti vůči systému i celému světu.

Samotné vyprávění pak stojí na pomezí žánrů, kde dominuje především dystopie, a působí velice realisticky. Zabývá se totiž důležitými tématy, které i dnes trápí mnohé členy naší společnosti. Studuje chování jednotlivých postav, zkoumá jejich poznatky a také psychologii davu, která nutí člověka následovat ostatní. Některým čtenářům může navíc připomínat Pána much, protože i zde je dobře vidět, k jakému úpadku může během několika dní dojít, když je člověk odloučen od civilizace. Je to znepokojující, je to temné, a hlavně to vůbec není daleko od reality.

Zbytečná romantika se strhujícím závěrem

Příběh od začátku velice rychle utíká, je čtivý a první polovina slibuje strhující drama, kde se konečně dozvíme, zda je magie dívek skutečná, nebo se v kempu odehrává něco úplně jiného. Pak se ale naneštěstí vyprávění přenese do své druhé linie a ztrácí tak trochu na zajímavosti, protože prokletý rok už není zas až tak podstatný. S jednotlivými stránkami utíkají celé měsíce, kdy čtenáři vůbec nemohou sledovat dění v táboře, což je přitom ta část, kterou bychom chtěli vidět nejvíce.

Spousta dívek jistě ocení, když se i v dystopické knize najde místo pro nějakou tu romantiku a ani Prokletý rok v tomhle ohledu samozřejmě nemůže být výjimkou. Až na to, že tady ta romantická linka ději spíše překáží a zdá se nadbytečná. Ne že by byla až tak špatně napsaná, ale moc nepasuje do toho super děsivého vyprávění, které si čtenář díky extrémně zajímavé synopsi přeje prožít.

Jako plus je ovšem nutné hodnotit, že Prokletý rok nekončí happy endem, což spousta jiných YA knih dělá. Vlastně se skoro nic nezmění a Tierney nakonec není tou velkou hrdinkou, která vystoupí z davu a vyřeší všechny problémy světa. Jde spíš o ty malé změny, které dívky a ženy společně dokážou, aby jednoho dne všichni mohli žít jinak a lépe. A v tom tkví celé kouzlo tohoto magického příběhu, který si i přes drobné nedostatky jistě zamilujete.

Prokletý rok

8

8.0/10