Recenze: Přežít civilizaci – inspirativní cestopis plný pronikavých postřehů

0
315

Máte občas chuť vyrazit na nějakou dobrodružnou cestu a poznat další kus světa, ale pokaždé si najdete spoustu pádných důvodů (a výmluv), proč to neudělat a zůstat raději v pohodlí domova? Pak byste si rozhodně měli přečíst cestopis českého spisovatele Martina Vopěnky s názvem Přežít civilizaci, který vám ukáže, že cestovat můžete i bez zdlouhavých příprav a velkých znalostí. A možná vás inspiruje k tomu, abyste konečně něco podnikli i vy sami.

„Je to příběh mých cest, ale také mého života. A můj život je zase příběhem téhle země a téhle doby…A je to i příběh, který mne samotného překvapil. Překvapilo mne, kolik jsem toho už v životě prožil a jak mne moje cesty obohatily. Zdá se, že je o čem vyprávět.“ Tak přesně uvádí svou nejnovější knihu s názvem Přežít civilizaci spisovatel Martin Vopěnka, který se tentokrát rozhodl podělit s čtenáři o zážitky ze svých neuvěřitelných cest.

Třicet výprav zavede známého českého autora do Rumunska, Chile, Kyrgyzstánu, ale třeba i do Antarktidy. Humorné a dramatické příhody v rychlém sledu střídají zásadní myšlenky či postřehy a Vopěnkův strhující cestopis tak funguje také jako pronikavá generační výpověď i zpráva o stavu naší planety. A co víc, na jeho cestách ho často doprovází i slavný dobrodruh Jaroslav Pavlíček, takže se čtenáři rozhodně mají na co těšit.

Dobrodružné vyprávění i sociální komentář

I když sám sebe Martin Vopěnka nepovažuje za žádného velkého cestovatele, ve skutečnosti navštívil spoustu zajímavých míst a prožil mnohá nečekaná dobrodružství, která mu poskytla inspiraci pro sepsání jeho nejznámějších příběhů. Teď se o zážitky z cest konečně rozhodl podělit také se svými věrnými čtenáři a sepsal vzpomínkový cestopis s podtitulem Mých 30 cest za obzor (1983-2019).

Kniha je rozdělená na tři velké části, kde autor nejprve objevuje kouzla Balkánu, poté se vydává třeba do Chile nebo Argentiny a na závěr se nechává unášet krásami nepálských velehor. To vše navíc skvěle doplňují jeho dramatické, humorné a někdy i děsivé příhody, vzpomínky na to, jaký pocit v něm jeho cesty vyvolaly, a zajímavé fotografie, díky kterým si čtenáři mohou jeho dobrodružství snáze představit.

Ačkoliv se jedná v první řadě o cestopisný román, Vopěnka v něm skvěle zachytil také měnící se sociální poměry v naší zemi, atmosféru dob dávno minulých i dnešní moderní civilizaci, která má sice k cestování blíže než kdykoliv předtím, ale zároveň z něj tak pro mnohé z nás činí povrchní zábavu na předem daných a dávno vyšlapaných trasách. A to nemluvě o tom, že z mnoha míst se kvůli lidskému faktoru kouzlo nespoutané přírody pomalu, ale jistě vytrácí.

Příběh o tom, jak se člověk dokáže s vypětím všech sil vydat na milost a nemilost přírodním živlům, může být skvělou inspirací pro každého z nás a rozhodně stojí za přečtení. Co tedy Vopěnkovi na závěr vytknout? Snad jen to, že některé části se zdají být možná až příliš zdlouhavé, ačkoliv v jeho životním příběhu jistě sehrály svou důležitou roli, a že tón vyprávění působí místy trochu nabubřele a drsňácky, i když by si to autor mohl s klidným srdcem odpustit.

Přežít civilizaci

7

7.0/10