Recenze: Pozorovatelka – nedotažená romantika pro mladé

0
226

Co byste dělali, kdyby vaše spřízněná duše odmítla vaši nabídku k sňatku? Postavili byste se problému čelem, nebo byste raději utekli? A co když nějakého toho nápadníka prostě nutně potřebujete? Podobnou situaci musí řešit hlavní hrdinka dobrodružného románu Pozorovatelka, kterou zlá macecha posílá na nebezpečnou plavbu, aby rychle zapomněla na své zklamání a našla si po cestě nového ženicha.

Hlavní hrdinkou románu s názvem Pozorovatelka, který má na svědomí americká spisovatelka Anna Brightová, je mladičká Selah, jediná dcera senešala Potomacu. Ta moc dobře zná své místo na světě a s naprostou jistotou ví, co se od ní očekává. Jelikož její otec postupně chřadne, musí si brzo najít dokonalého partnera a zabezpečit budoucnost svého lidu.

Když ovšem nastane osudový den a Selah se přede všemi vysloví, stane se něco, s čím rozhodně nepočítala. Její potenciální ženich ji totiž odmítne a přede všemi ji tak veřejně poníží. Aby se Selah vyhnula nepříjemným následkům, rozhodne se vyhovět návrhu své nevlastní matky a vydá se na dobrodružnou cestu přes Atlantik, kde na ni čeká hned několik nových nápadníků. Selah si je vědoma, že ačkoliv se jí stýská, bez snoubence se domů rozhodně vrátit nesmí. Brzy se ale ukáže, že tajné plány její macechy nejsou to jediné, co se ukrývá v podpalubí.

Nedomyšlená romantika pro náctileté

Pokud vás Pozorovatelka uchvátila svou krásnou obálkou a podle vyobrazené lodi čekáte drsné námořní dobrodružství plné nespoutaných hrdinů a tajemných monster, budete pravděpodobně dost zklamaní. Spíše se totiž jedná o romantický příběh pro mladé, kde nechybí vášnivá vzplanutí a energické citové výlety, ale také spousta sebelítosti a pochybností.

Hlavním mínusem celého příběhu, který je jinak čtivý a nápaditý, je samotná hlavní hrdinka Selah. Ačkoliv by se její naivita a důvěřivost daly částečně přičítat mládí a mizivým životním zkušenostem, v některých momentech už je to zkrátka příliš. Až na několik okamžiků, kdy se dokáže postavit za sebe nebo za své přátele, je totiž její chování dětinské, zvláštní nebo dokonce úplně hloupé.

Jak je tedy možné, že této „princezně“ padá k nohám jeden nápadník za druhým? Čím dokáže všechny najednou tolik okouzlit, když se většinu času chová tak podivně? A proč ji vůbec princové a dědicové trůnu z bohatých rodin vidí jako vhodnou uchazečku o manželství, když pochází z naprosto bezvýznamné a od nich na hony vzdálené oblasti? Otázek je zde mnoho, věrohodných odpovědí se však většinou nedočkáte.

Mezi další problematické aspekty se řadí také podivný svět, kde se celé vyprávění odehrává. Nejen že se vám nedostane žádného vysvětlení, v jakém konkrétním časovém období děj zhruba probíhá, ale zároveň se zde setkáte s mnoha dalšími matoucími jevy. Příběh totiž kombinuje skutečná označení států se zcela vymyšlenými jmény a mytologickým názvoslovím. Zvláštní je také propojení předmětů z koloniálního období s moderními přístroji, za které by se nemusel stydět kdekterý vědec.

Prostor pro kreativní nápady

Co se týče pozitivních aspektů, Pozorovatelce se nedá odepřít čtivost a poměrně zajímavá hlavní dějová linka. Jakmile se do příběhu jednou začtete, určitě vás jen tak nepustí a vy prostě budete muset zjistit, jak to s posádkou Pozorovatelky celé dopadne. Zároveň na světlo vyvstane několik temných tajemství, která vám zkrátka a jednoduše nedají spát.

Obrovským přínosem celého vyprávění jsou jednotlivá království a šlechtické dvory, které Selah se svými přáteli postupně navštíví. Každé místo je totiž úplně jiné a přináší proto velký prostor pro originální nápady. To samé platí samozřejmě i o jednotlivých nápadnících a samotných námluvách. Můžete se tedy těšit na několik romantických linek a roztomilých prvních setkání nacpaných do jediné třísetstránkové knihy.

Ačkoliv je však příběh poutavě napsaný, na zajímavosti mu opět ubírá zvláštně uspěchaný konec, kdy Selah jakoby bez dostatečně pádného důvodu mění názor na celé své putování. Na druhou stranu ale tento vývoj událostí vybízí čtenáře, aby si pořídili i jeho pokračování. Najde Selah lásku svého života? Podaří se jí zachránit svého milovaného otce a rodnou zemi? A jak to dopadne s temnou královnou, odhodlanými vzbouřenci a jejich povstáním? Na to si zkrátka musíme ještě chvilku počkat.

Pozorovatelka

6

6.0/10