Recenze: Poslední lež – skvělý thriller s mrazivou atmosférou

0
270

Jezdili jste jako malí na letní dětské tábory? Na takové akce lidé obvykle rádi vzpomínají, protože si tam našli nové přátele, užili si spoustu zábavy a prožili mnohá nečekaná dobrodružství. Děvčata z románu Poslední lež, který má na svědomí americký spisovatel Riley Sager, však takové štěstí neměla. Nejen že je tábor Slavík děsivé místo, které se ukrývá v neprostupných lesích na břehu Půlnočního jezera, ale navíc skrývá také jedno velké děsivé tajemství.

Dvě pravdy a jedna lež. To je hra, které se dívky v knize Poslední lež věnují pořád dokola. Zatímco Vivian, Allison a Natalie jezdí na tábor Slavík každý rok, nejmladší Emma je tu poprvé a pozornost, kterou jí starší děvčata věnují, si náležitě užívá. Zábava ale nečekaně skončí ve chvíli, kdy se Emma jednou v noci probudí a všimne si, jak se ostatní nenápadně plíží pryč za novým dobrodružstvím. Vivian jí ukazováčkem přitisknutým na rtech naznačí, aby byla zticha, a dveře se za ní rychle zaklapnou. Jenomže ráno jsou dívky pryč a nikdo je už nikdy nespatří.

Od tragické události uběhlo patnáct let, Emma se stala malířkou a její hvězda na newyorské umělecké scéně strmě stoupá. Na svou minulost ale nezapomněla. Právě naopak – na masivní plátna maluje zmizelé dívky, které poté přemalovává větvemi, listy a temnými tahy štětce. Jejích obrazů si brzy všimne také Francesca Harrison-Whiteová, majitelka tábora Slavík, která se chystá toto místo znovu otevřít.

Nedlouho poté přichází nabídka, zda by Emma nechtěla něco ze svých zkušeností předat mladší generaci. A i když se na strašidelné místo vlastně vrátit nechce, rozhodne se práci instruktorky malby přijmout. Je to totiž ideální příležitost konečně odhalit pravdu o tom, co se s jejími kamarádkami vlastně stalo. Dokáže však rozplést složitou pavučinu lží a odhalit dávné tajemství? A bude schopná čelit vzpomínkám, které ji i po letech neustále zraňují?

Strašidelná atmosféra a temná tajemství

Riley Sager je pseudonym bývalého amerického novináře, editora a grafického designéra, který pod svým pravým jménem v minulosti publikoval několik mysteriózních románů. Teď se však vrací na scénu jako spisovatel na plný úvazek. Jeho úplně první thriller s názvem Poslední dívka se v roce 2017 okamžitě stal mezinárodním bestsellerem a další podobně mrazivý příběh na sebe nenechal dlouho čekat.

Psychologický thriller s názvem Poslední lež začíná prologem, který sice záhadu tábora Slavík ani zdaleka neodkrývá, stačí však na to, aby čtenáře zaujal a okamžitě vtáhl do děje. A stejné je to i se zbytkem knihy. Sagerův příběh má totiž vše co si od dobrého thrilleru může čtenář přát – záhadné zmizení, které se nikdy nepodařilo zcela objasnit, temné strašidelné místo a samozřejmě i tajemství, které se nikdo nikdy neměl dozvědět.

Sager moc dobře ví, jak ve své knize vytvořit nepříjemnou atmosféru, která vás donutí chtít zjistit víc. Jeho příběhy vás totiž dokáží vyděsit i bez jakéhokoliv explicitně popsaného násilí. Stačí mu k tomu pouze strašidelný les nedaleko temného jezera, všudypřítomné lži a tajemství.

Napínavé až do konce

Knihou se prolínají flashbacky z období před 15 lety, které vždy představují odpověď na některou z otázek, jež si Emma při svém současném pátrání klade. Všechno je perfektně propojené a čtenář tak postupně dostává jednotlivé části skládačky, až příběh vygraduje k nečekanému závěru. Co totiž vypadá jako jednoduchá záhada, se brzy ukáže být mnohem spletitější, než by se mohlo zpočátku zdát. A tak čtenáři musí přemýšlet na několika úrovních zároveň, zatímco postupně odkrývají jednotlivá tajemství tábora Slavík.

Kam dívky zmizely? Zabil je někdo z tábora, nebo odešly samy a staly se obětí náhody? A co Franny skrývá ve své tajemné chatě? To jsou jen některé z otázek, které vás budou při čtení trápit. A tak budete až do konce s nepříjemným mrazením očekávat, jak to vlastně s Emmou dopadne a napětí vás bude nutit otáčet jednu stránku za druhou.

Ačkoliv si již myslíte, že přesně víte, jak to s děvčaty vlastně bylo, vždy vás zaskočí nějaký další nenadálý zvrat a vaše teorie se rázem sesypou jako domeček z karet. Na místě se navíc pohybuje velké množství postav, každá z nich něco skrývá a vypadá podezřele, takže si vůbec nebudete jistí, komu můžete věřit. A to včetně hlavní hrdinky, která zde vystupuje jako nedůvěryhodný vypravěč.

Jedinou výtkou jinak skvěle napsaného psychologického thrilleru je konfrontace s realitou. Ačkoliv se kniha snaží působit dojmem, že její příběh by se mohl odehrát na jakémkoliv dětském táboře, některé momenty se mohou zdát značně nerealistické. Pokud však dokážete autorovi tyto relativní drobnosti odpustit a máte zájem především o skvěle propracovaný příběh, Poslední lež vás zcela jistě uchvátí.

Poslední lež

9

9.0/10