Recenze: Pod kudlu! – fascinující přehled dějin chirurgie

0
866

Dnes si už jen těžko dokážeme představit svět, kde by chirurgové nebyli vybaveni moderními přístroji, anestezie by nebyla dostupná a většina zdravotních obtíží by se nedala vyřešit během krátkého operačního zákroku. V minulosti to však byla krutá realita, což ve své knize s názvem Pod kudlu! popisuje nizozemský chirurg Arnold van de Laar, který se rozhodl vylíčit dějiny svého oboru prostřednictvím dvaceti osmi slavných operací.

Ať už patříte mezi zasvěcené čtenáře, nebo jste v oboru chirurgie naprostým laikem, kniha nizozemského lékaře Arnolda van de Laara pojmenovaná Pod kudlu! vás jistě zaujme. Líčí totiž dvacet osm zákroků, které navždy změnily dějiny lékařství a zapsaly se do historie. A aby toho nebylo málo, operovanými pacienty byli v tomto případě slavní lidé, jako například geniální fyzik Albert Einstein, francouzský král Ludvík XIV., kouzelník Harry Houdini, rakouská císařovna Sisi nebo třeba britská královna Viktorie.

Od první kapitoly, která popisuje nebývalý čin amatérského chirurga, jímž nebyl nikdo jiný než amsterdamský kovář Jan De Doot, autor provází čtenáře napínavými momenty a více či méně podařenými lékařskými zákroky. Díky tomu se literární publikum může dobře obeznámit s časy, kdy hygiena takřka neexistovala a nejdůležitějším atributem v úspěšné praxi byl rychlý kůň, ale také s moderními operacemi, jako byl například výjimečný zákrok prováděný na paúhoři elektrickém.

Poutavé vyprávění o dramatických operacích

Nizozemský lékař Arnold van de Laar, který si od operačního stolu na chvíli odskočil ke psaní knihy, je okouzlujícím, vtipným a erudovaným vypravěčem. Jeho vylíčení dějin chirurgie, které se skládá z krátkých příběhů popisujících slavné operace, ale i mnoha zajímavostí, tedy ani zdaleka nepřipomíná starou nudnou učebnici anatomie ani nečitelné lékařské zprávy.

Pokud se chcete zábavnou a poutavou cestou dozvědět něco z historie medicíny, je kniha Pod kudlu! přesně to pravé pro vás. Nejen že díky ní zjistíte, proč se v minulosti začala provádět obřízka, jak to bylo se smrtelným zraněním amerického prezidenta J. F. Kennedyho nebo jakým způsobem lékaři v minulosti operovali karcinom prsu, ale zároveň díky van de Laarovu výkladu pochopíte i mnohé historické a sociokulturní souvislosti spojené s jednotlivými operačními zákroky.

Kromě toho, že se autor v knize soustředí na operace slavných osobností, což je pro čtenáře jistě přitažlivé téma, zároveň nezapomíná ani na to, že z větší části se jeho publikum skládá z naprostých laiků, které je třeba do tajů medicíny postupně zasvětit. Své vyprávění proto doplnil o přehledné tabulky s popisem jednotlivých zákroků, technik a častých zdravotních obtíží, ale přidal i rejstřík pojmů, dobové fotografie a ilustrace, díky kterým si čtenáři mohou dané situace lépe představit.

Tahle kniha samozřejmě není pro každého. Lidem se slabším žaludkem totiž může popis pouštění žilou, vzniku hemoroidů či odstraňování abscesu připadat odporný a není se ani moc čemu divit. Pro všechny, které medicína fascinuje, je to však cenný zdroj informací a velice zajímavý náhled do historie operativních zákroků, o kterých nás dnes ani nenapadne zdlouhavě přemýšlet, jelikož je považujeme za samozřejmé.

Pod kudlu!

8

8.0/10