Recenze: Péct, milovat a žít – inspirativní příběh s pomalým rozjezdem

0
244

Máte nade vše rádi sladké a sbíhají se vám sliny, kdykoliv na pultech cukráren zahlédnete vystavené zákusky a moučníky? Nebo bylo již od malička vaším snem stát se úspěšným cukrářem, a toužíte proto neustále objevovat nové recepty? Tak právě pro vás je kniha Péct, milovat a žít z pera slavného českého cukráře Josefa Maršálka jako dělaná. Na co se v ní můžete těšit?

Velký člověk s obrovským srdcem, a ještě větším talentem, který se díky svým neobyčejným schopnostem dokázal vyšplhat až na cukrářský olymp. Tak přesně lidé popisují životní příběh českého cukráře Josefa Maršálka. Ten se vydal hledat štěstí do Anglie, dokázal se navzdory svému mládí vypracovat na jednoho z nejrenomovanějších odborníků svého oboru a procestoval velkou část světa, aby se po mnoha letech vrátil do Čech a zúročil zde své bohaté zkušenosti ve vlastním podniku.

Ačkoliv Josef Maršálek již od raného dětství věděl, že cukrařina bude navždy jeho životní vášní, pravděpodobně se mu ani na moment nesnilo o tom, že jednoho dne ve světě prorazí právě jako veleúspěšný cukrář. Dlouhá léta pracoval v luxusním britském obchodním domě Harrods, pekl pro královnu Alžbětu nebo třeba Eltona Johna, a nakonec zavítal do Indie, kde pomohl příteli rozjet vlastní síť cukráren. O tom, jak se naučil péct od svých milovaných babiček, jak hledal inspiraci po celém světě a jak po návratu do Česka tvrdě narazil, vypráví v autobiografii poeticky nazvané Péct, milovat a žít.

Jednoduchý čtivý příběh

Kniha je napsaná jednoduchým jazykem, kterému dominují krátké věty a Maršálkovy komentáře. Díky jejímu lidovému stylu tak pravděpodobně budete mít dojem, že si s vámi autor vlastně povídá naživo. Spíše než jako obsáhlý román popisující celý Maršálkův život tedy autobiografie působí jako jakýsi sled těch nejdůležitějších momentů, které daly jeho životu smysl a postupně formovaly jeho kariéru.

Čtenáři, které zajímá hlavně Maršálkův neobyčejný úspěch ve Velké Británii, jeho originální recepty a cesty po světě, kde se seznámil s celou řadou nových chutí, budou však nejspíše zklamaní z velice pomalého rozjezdu. Některé pasáže se navíc mohou zdát příliš přeslazené a ději zrovna dvakrát nepomáhá ani neustálé opakování toho, jak se pro autora všechny ženy v jeho okolí postupně staly hrdinkami.

Na druhou stranu, jakmile se cukrářovo vyprávění rozjede, je velice čtivé a zajímavé. Maršálkův příběh je navíc velkou inspirací pro každého z nás, a to bez ohledu na to, zda se stejně jako on chcete stát renomovaným cukrářem, máte zájem pracovat jako manažer nebo třeba jenom toužíte procestovat svět. Ukazuje totiž, že díky odhodlání, pilné práci a pozitivnímu přístupu k životu se dá lecčeho dosáhnout.

Recepty i pohled do soukromí

Velkým pozitivem je také spousta celostránkových barevných fotografií z autorova života, které pomáhají čtenářům ilustrovat dobu Maršálkova dětství a dospívání, jeho cukrářské začátky i ty největší pracovní úspěchy v kruhu přátel. Vzpomínková kniha je navíc doplněná také o několik zajímavých receptů, které Josef Maršálek nejen vymyslel, ale také doplnil o věnování svým nejbližším.

Josefova cesta životem se mnohým z nás může zdát jako pohádka o chudém chlapci, který z ničeho nic přišel ke štěstí a mezinárodnímu úspěchu. Momentálně se kromě pečení věnuje i psaní, pravidelně přispívá do časopisu Gurmet a slaví úspěchy ve všech českých médiích. Dál také miluje život a těší se na každou jeho výzvu. Pokud vás jeho životní příběh nadchl, kromě autobiografie Péct, milovat a žít se můžete těšit také na novou soutěž Peče celá země, kde se Maršálek na jaře roku 2020 objeví jako jeden ze dvou porotců.