Recenze: Najdi Rebeccu – historická romance, která neurazí

0
64

Co všechno byste byli ochotní udělat, abyste našli a zachránili člověka, kterého bezpodmínečně milujete? Dokázali byste několik let předstírat, že jste někdo úplně jiný, a trpělivě čekat, až se dostaví ta správná příležitost? Přesně to se totiž odehrává v románu s názvem Najdi Rebeccu, který odstartoval úspěšnou literární kariéru spisovatele Eoina Dempseyho.

Kniha pojmenovaná Najdi Rebeccu čtenářům přináší strhující příběh lásky, jenž se odehrává v nejhrůznějším čase evropských dějin. Hlavními hrdiny jsou Christopher a Rebecca, kteří se do sebe zamilovali už jako malé děti. Dokud žili na ostrově Jersey, zdálo se, že jejich vztah nakonec dokáže překonat všechny překážky. Jenže přišla válka a Rebecca byla přes veškerou snahu celé Christopherovy rodiny odvlečena s ostatními Židy kamsi do nacistické Říše.

Christopherovi tedy zbývá jediná šance – musí využít svůj německý původ a konexe v armádě, aby ho přijali do SS a získal práci v nechvalně známém táboře Auschwitz-Birkenau. Doufá, že tak dokáže Rebeccu najít a zachránit. Podaří se mu však zachovat si svou lidskost, když musí denně pozorovat příšerné skutky dalších vojáků a často je musí i sám konat? A dokáže se Rebecce po tom všem podívat do očí?

Opěvovaná literární senzace

Když se na pultech českých knihkupectví objevil historický román pojmenovaný Růže bílá, černý les z pera Eoina Dempseyho, čtenáři byli nadšení. Dlouho tedy na sebe nenechalo čekat ani vydání spisovatelovy prvotiny, která se podobně jako první u nás publikované dílo vrací zpět do časů druhé světové války a vypráví drsný příběh o lásce a přátelství, ale i zoufalství a všudypřítomné smrti. Stojí ovšem Dempseyho debutová kniha za to?

Ačkoliv spousta zahraničních recenzí vynáší spisovatelský um Eoina Dempseyho málem do nebe a knihu Najdi Rebeccu prohlašuje za nečekanou senzaci, ve skutečnosti tak trochu připomíná další historické romány z 2. světové války. Rozhodně to neznamená, že by se jednalo o špatné čtení, ale žádná novinka, kterou byste v literárním světě ještě neviděli, to určitě také není.

Čtivý příběh nejen z koncentračního tábora

Velké plus si autor jistě zaslouží za rychlé tempo, čtivost příběhu a jednoduchý styl, kterým své vyprávění čtenářům předkládá. Samotný děj popisuje hrůzné události našich dějin, na něž bychom neměli zapomínat, ale i drobné každodenní radosti, sílu přátelství a pouto, které si lidé mezi sebou dokáží za krátkou dobu vytvořit. Na rozdíl od mnoha jiných publikací zároveň zobrazuje dobu daleko před válkou a dopady, jež světový konflikt na mezilidské vztahy měl.

Problematické se však někomu mohou zdát hlavní postavy, které nás celým příběhem provázejí. Ačkoliv autor popisuje jejich nehynoucí lásku, city mezi nimi často nejsou až tak patrné, jak by si nejspíš přál. Jelikož navíc často vynechává detailnější popisy, čtenáři si k nim během rychle se střídajících scén jen těžko mohou vytvořit hlubší vztah, který by je donutil obracet jednu stranu za druhou a netrpělivě očekávat, jak jejich smutný zamilovaný příběh vlastně skončí.

Některé pasáže knihy Najdi Rebecca jsou zajímavější, jiné spíše pomalu posouvají děj dopředu. Ať už vás však zajímá, co se dělo před válkou na ostrově Jersey, jak vypadal každodenní život vojáků i obětí v koncentračním táboře, nebo co se honí hlavou lidem, kteří hrůzy 2. světové války nakonec přežili, tento román určitě bude skvělou volbou.

Najdi Rebeccu

7

7.0/10