Recenze: Macecha – brilantní thriller na motivy známé pohádky

0
46

Všichni moc dobře víme, jak to s macechami v pohádkách bývá. Jsou zlé, vypočítavé a neustále se snaží své nevlastní děti před manželem potopit. Co když se ale jedna taková macecha stane hlavní hrdinkou psychothrilleru a všichni ostatní se obrátí proti ní? To se ve svém nejnovějším románu pojmenovaném jednoduše Macecha snaží zjistit oblíbená britská spisovatelka Claire Seeberová.

Nikdy nevěřte tomu, co na první pohled vidíte. Pod povrchem se totiž často skrývá něco úplně jiného, než jste čekali. O tom se brzy přesvědčí také Jeanie, hlavní hrdinka drsného psychothrilleru s názvem Macecha, která po letech smůly konečně začíná žít svůj sen. Potkala totiž toho pravého a doufá, že se jí tak podaří zapomenout na zkrachovalé manželství, dlouhé roky, kdy se sama starala o svého dospívajícího syna, i na ne zrovna idylické dětství, které prožila se svou mladší sestrou Marlenou.

Matthew je dobře zajištěný, skvěle vypadá a nosí Jeanie na rukou. Z předchozího manželství má však dvě děti a čtrnáctiletá Scarlett dává své maceše nepokrytě najevo, že na spokojenou rodinku si s ní hrát nehodlá. Ani Jeanie ovšem není žádný svatoušek a její křehké štěstí ohrožuje jedno temné tajemství. Když se jí ale začnou dít podivné nehody a na prahu najde nenávistný vzkaz, bude si muset na svou novou rodinu posvítit. Co se skrývá za zamčenými dveřmi v prvním patře? A proč se Matthew neustále schází se svou bývalou ženou? Možná že každá pohádka přeci jen nemusí mít šťastný konec.

Tak trochu jiná pohádka

Ačkoliv na britské literární scéně zazářila Claire Seeberová již s romány Never Tell a 24 Hours, čeští čtenáři byli až do vydání Macechy o její knihy ochuzeni. Ve svém nejnovějším psychothrilleru, který je volně inspirovaný příběhem Sněhurky, však autorka opět odvedla skvělou práci. Dokázala zde totiž perfektně zobrazit složité a velice komplexní vztahy v domácnosti, kde se mísí členové dvou různých rodin s vlastní historií.

Pokud ovšem na základě pohádkového motivu očekáváte krvežíznivou macechu a křehkou princeznu, která se snaží za každou cenu ochránit sebe i své blízké, budete jistě v mnohém překvapení. Macecha totiž nahlíží na problematiku nových sňatků a nevlastních dětí ze dvou různých úhlů pohledu a žádný z nich není ten Sněhurčin. Místo toho můžete celé vyprávění sledovat očima hlavní hrdinky Jeanie a také prostřednictvím její sestry Marleny, která je ovšem od nejdůležitějších událostí na hony vzdálená.

Drama až do úplného konce

Claire Seeberová si při tvorbě knihy počínala velice chytře, rozhodla se vyprávění rozložit do kratších kapitol, které knize dodávají rychlý spád, a skvěle zvolila také rozdělení jednotlivých pasáží. Díky tomu dokáže velmi obezřetně dávkovat napětí, aby se celá situace zdála šílená a neúnosná, ale na druhou stranu stále ještě uvěřitelná. Jedině tak totiž čtenář nabude dojmu, že něco podobného by se mohlo stát komukoliv z nás.

Jelikož autorka výborně pracuje s budováním napětí, zápletka se postupem času stane tak zajímavou, že prostě nebudete schopní knihu odložit a neustále se budete sami sebe ptát, jak to s podivnou rodinkou asi dopadne. A určitě ve vás nejednou bude hlodat myšlenka, jak byste se zachovali v podobné situaci, kdy to vypadá, že se celý svět proti vám z neznámého důvodu spikl.

S přibývajícími stránkami také neustále sílí neodbytný pocit, že je něco hodně špatně. A obavy jsou samozřejmě na místě. Příběh postupem času graduje a nabírá na obrátkách, až nakonec vyvrcholí závěrečným střetem, který přinese překvapivá odhalení a pro některé ze zúčastněných nedopadne dobře. Vše se ovšem skvěle rozplete a čtenáři se tak konečně dočkají odpovědí na otázky, které je tížily od začátku vyprávění.

Ačkoliv se i zde najde několik problematických aspektů včetně tak trochu zbytečné Marleniny vedlejší linky a někdy až příliš iracionálního chování postav, kniha má spád a obsahuje tu správnou dávku napětí, kterou by psychothriller měl mít. Pokud máte tento žánr rádi, rozhodně si knihy Claire Seeberové nenechte ujít.

Macecha

8

8.0/10