Recenze: Krvavý lístek – první díl očekávané fantasy trilogie

0
1022

Spousta lidí by dala veškerý svůj majetek za to, aby mohli alespoň na malou chvíli ovládnout magii a pomocí kouzel měnit svět. V zemi, kde žije princezna Aurélie, však čaroděje a čarodějky považují za hrozbu a všechny obyvatele nadané magií posílají na hranici. Co když ovšem vyjde najevo, že mezi ně patří i samotná členka královské rodiny? To zjistíte v novém fantasy románu jménem Krvavý lístek.

Krvavý lístek z pera americké autorky Crystal Smithové zavede čtenáře do království jménem Renalt, kde magie nemá co dělat a lidé pořádají příšerné hony na čarodějnice. Žije tam také mladá princezna Aurélie, která v sobě jako dítě objeví kouzelné schopnosti. Ačkoliv se snaží je před ostatními skrývat, postupem času se z ní stává mocná čarodějka a musí si položit důležitou otázku. Mohla by být někdy šťastná v zemi, která magii brutálně potlačuje?

Jelikož Aurélie své schopnosti již nedokáže dále tajit a v Renaltu se schyluje k povstání, princezna musí uprchnout do jiného království. Tam si postupně nachází přátele, učí se pracovat se svou mocí a začíná také něco cítit k muži, s nímž by nikdy vládnout nemohla. Když ji jednoho dne dostihne kruté nebezpečí, bude se muset rozhodnout – zůstane v utajení, nebo přizná královskou krev? V každém případě ovšem brzy pozná, že ta nejsilnější kouzla vyžadují největší oběti.

Slibný začátek a drsná zápletka

Reklamy na knihu Krvavý lístek se v poslední době na čtenáře valí ze všech stran a není tedy divu, že leckdo si od tohoto příběhu hodně slibuje. Dokáže však fantastické vyprávění o mladé princezně, která se musí naučit žít se svou magickou mocí, naplnit očekávání náročného literárního publika, nebo se jedná spíše o nafouklou mediální bublinu?

Velkou předností je samozřejmě povedená obálka, která zaujme nejednoho čtenáře na první pohled a přesvědčí ho, aby si tenhle kousek přidal do své knihovničky. Hned první stránky vás poté svou čtivostí vtáhnou do děje, představí několik celkem sympatických postav, ale i záhadné bratrstvo, které pořádá šílený hon na čarodějnice. Dočkáte se také zajímavého magického systému, temné historie dvou království a děsivého tajemství krvavých lístků, takže o zábavu bude rozhodně postaráno.

Příběhu dodává spád také skutečnost, že autorka se nebojí pojmenovávat věci pravými jmény, poukazovat na problematické aspekty lidské společnosti a sem tam zařadit do svého vyprávění nějakou tu dramatičtější pasáž. A co víc, není jí líto v rámci posouvání děje obětovat jednu dvě důležité postavy. Jedná se tedy o takovou drsnou pohádku pro mládež, kde teče hodně krve a na řadu přijde také několik nečekaných odhalení.

Trocha klišé a odbytá romance

A co by se Krvavému lístku naopak dalo vytknout? Ačkoliv se jedná o retelling klasické pohádky bratří Grimmů, kterou čeští čtenáři znají pod názvem Princezna husopaska, příběh je do jisté míry originální. Opět se zde však objevují klasická klišé, která jsou v poslední době pro YA fantasy díla tak typická. Do rukou se vám tedy znovu dostane příběh naivní mladé dívky, jež zpočátku neví, co se sebou, ale brzy v sobě objeví nečekanou odvahu a sílu (a v tomhle případě i magii), zachrání situaci a navíc získá i srdce svého vyvoleného. Postavy jsou navíc sympatické, ale kvůli příliš uspěchanému ději je těžké vytvořit si k nim nějaké hlubší pouto.

Dalším zanedbaným aspektem je výstavba světa, kde se magický příběh odehrává, a především odbytý popis dvou království, která tvoří ústřední dějiště celého vyprávění. Nejen že Renalt a Achleva působí celkem stejným dojmem, ačkoliv by zde byl prostor pro spoustu zajímavých nápadů, jak ukázat dva tolik odlišné národy, ale autorka si víceméně vystačí pouze s jejich obecným popisem a neposkytne literárnímu publiku tolik vytoužené detaily.

Zklamáním pro některé čtenářky může být také hlavní milostná linka. Autorka sice naznačuje přítomnost milostného trojúhelníku, ten ovšem po několika dějových zvratech ztrácí na významu a city hlavní hrdinky musí jít na delší čas stranou. Čtenáři, kteří romantice tolik neholdují, ovšem skutečnost, že romantická linka nijak nevyčnívá nad samotným dějem, jistě ocení. Spisovatelka si tak navíc nechává otevřenou cestu k dalším dějovým zvratům v budoucích knihách.

Ačkoliv by se zdálo, že konec prvního dílu je celkem uzavřený, jelikož autorka plánuje ještě dvě pokračování, některé příběhové linky zůstávají v závěru Krvavého lístku nedořešené. Toto magické vyprávění má obrovský potenciál a Crystal Smithové se i v následujících knihách jistě podaří přijít s dalšími originálními zápletkami a novými nápady. Pokud tedy zůstanete této sérii věrní, máte se jistě na co těšit.

Krvavý lístek

7

7.0/10