Recenze: Kroniky prachu – oddechové čtení pro milovníky romantických příběhů

0
743

Míváte někdy pocit, že byste se nejraději ponořili do skvělého knižního příběhu a zůstali v něm navždy? Nebo se zamkli v knihovně na dlouhé hodiny, kde by vás nemohl nikdo rušit? Tak přesně o tom sní také hlavní hrdinka románu Kroniky prachu, který má na svědomí spisovatelka Lin Rina. Jak ale čtenáři brzo zjistí, ačkoliv je svět knih velice přitažlivý, někdy je lepší místo cizích příběhů žít raději svůj vlastní.

Krásné šaty, nekonečné plesy, plané řeči a na konci toho všeho taky ideální manžel. Přesně takhle si matka devatenáctileté Animant z románu Kroniky prachu představuje budoucnost své nejmilejší dcery, kterou má už do těch nejmenších detailů naplánovanou. Jenže Animant je svět pozlátka naprosto lhostejný a nejraději by si celé dny jenom četla. Knižní příběhy jsou pro ni totiž mnohem zajímavější než bezduché konverzace, kde nikdo nedokáže ocenit její důvtip a sarkasmus, nebo hledání vhodného partnera.

Když jednoho dne přijde nabídka vyzkoušet si pozici asistentky v londýnské univerzitní knihovně a uniknout tak alespoň na chvíli vlivu matky, Animant tomuto lákadlu nedokáže odolat. Jenomže obklopená tolika knihami se jen těžko soustředí na své pracovní povinnosti a celou situaci jí neulehčuje ani vrchní knihovník, kterého všichni považují za toho nejprotivnějšího muže na světě. O to větší je pro Animant překvapení, když v ní začne probouzet city, které nikdy předtím neznala a se kterými jí neporadí ani ta nejučenější kniha.

Krásná obálka a krátké kapitoly

Hned na začátku je samozřejmě nutné zmínit krásnou obálku, která se ilustrátorům opravdu povedla a k přečtení této knihy jistě naláká nejednu čtenářku. Co si budeme povídat, cílovou skupinou jsou totiž rozhodně mladé dívky, které touží na stránkách knihy prožít zamilovaný příběh plný nesmělých úsměvů, tajemství a romantických gest. Atmosféra knihovny, kde se na jednotlivých policích ukrývají tisíce příběhů, je navíc naprosto kouzelná.

Ačkoliv je příběh zamilované knihomolky rozepsaný na více než pěti stech stran, při čtení ve skutečnosti získáte pocit, že je vlastně hrozně krátký. Jedna kapitola totiž v poměrně rychlém tempu střídá druhou, v knize se neustále něco děje a než se nadějete, bude vyprávění u konce. Druhá polovina sice nemá tak rychlý spád jako ta první, ale i tady najdete několik dějových zvratů.

Celý příběh je od začátku bohužel celkem prvoplánový. Máte tu mladou dívku, která se nechce vdávat a všichni mladíci jí připadají neuvěřitelně hloupí, a neurvalého knihovníka, s nímž se nikdo nedokáže delší dobu snášet. A světe div se, nakonec se do sebe zamilují. Zdá se to jako ta nejjasnější zápletka pod sluncem. Na druhou stranu by to autorce však čtenáři neměli příliš vyčítat, protože přesně tohle jim naservírovala již v synopsi a na nic si při tom nehrála.

Prvoplánový příběh pro nenáročné čtenáře

Hlavní hrdinka Animant je často dost naivní, chová se jako malá holka a všechno je pro ni hrozné překvapení. Zároveň je však dost odhodlaná, snaží se vždy najít řešení kteréhokoliv problému a jde si za svým, ačkoliv pro to má v mnoha případech špatné důvody. Vyprávění mladé Animant také často budí dojem, že takhle by se to v opravdovém životě prostě nikdy nemohlo stát. To je ale pravděpodobně jen dobře, protože nedostatek komunikace a pochopení, který panuje mezi hlavními hrdiny, by asi reálně nikdo zažít nechtěl.

Ačkoliv se kniha dotýká důležitých témat, jako je konflikt mezi jednotlivými vírami a životními hodnotami různých vrstev obyvatelstva či nestejná práva na vzdělání a uplatnění ve společnosti pro muže a pro ženy, ve skutečnosti je Lin Rina řeší pouze povrchně. V závěru se navíc zdá, že jakékoliv problémy spisovatelka jako mávnutím kouzelného proutku zapomněla, protože se hlavní hrdinové konečně dají dohromady. Na to, kolik stran vedlo k finálnímu rozuzlení, je konec celkově velice odbytý. Příběh knihovníka Reeda a Animant by si jistě zasloužil důstojnější vyvrcholení.

Jako oddechové vyprávění, u kterého člověk nemusí moc přemýšlet, jsou Kroniky prachu skvělou volbou. I když to rozhodně není ten nejpropracovanější příběh v dějinách a spousta témat tam zůstane nedořešená, nejednu mladou čtenářku určitě okouzlí a možná v dívkách vzbudí ještě větší zájem o knížky a veškeré poznání, které mohou nabídnout.

Kroniky prachu

6

6.0/10