Recenze: Každé srdce je bránou – kraťoučká fantasy plná podivností

0
244

Odkud se vzali všichni ti velcí fantasy spisovatelé? Dostali prostě do vínku hodně kreativity, nebo je to úplně jinak? A co když prošli dveřmi do nějakého úplně jiného světa, odkud dodnes čerpají inspiraci? To se totiž opravdu stává. Nebo přinejmenším v příbězích z pera Seanan McGuireové, jejíž debutová kniha s názvem Každé srdce je bránou se letos konečně objevila také na pultech českých knihkupectví.

O čem příběh vypráví?

Děti za správných okolností vždy mizely – proklouzly stínem pod postelí, propadly se králičí norou nebo vlezly do staré studny a vynořily se někde úplně jinde. Ale kouzelné světy bohužel nemají žádné pochopení pro ty, kteří se do nich už nehodí. A tak zazvonil zvonec… ale co se s těmi dětmi dělo pak? Na to se snaží odpovědět Seanan McGuireová, která se pustila do psaní série Wayward Children. První díl pojmenovaný Každé srdce je bránou si letos konečně našel cestu také k českým čtenářům.

Také Nancy se před časem zatoulala a musela se vrátit zpátky. Jenomže to, co prožila za tajemnými dveřmi, ji dočista změnilo. A tak se musí přestěhovat ke slečně Westové, kde jí ostatní děti rozumí. Všechny totiž hledají způsob, jak se vrátit zpátky do svého milovaného světa. Ale Nancyin příchod znamená pro obyvatele Domova obrovskou změnu. Za rohem totiž číhá temnota a tragédie na sebe nenechá dlouho čekat.

Kniha plná podivností

Zdá se vám, že jste podobný koncept domova pro zvláštně nadané děti už někde viděli? Ačkoliv knihu někteří čtenáři srovnávají se Sirotčincem slečny Peregrinové pro podivné děti, obě tato díla se od sebe zásadně liší. Zatímco vyprávění z pera Ransoma Riggse je určené spíše pro mladší čtenáře a z toho důvodu je také více konvenční, příběh Seanan McGuireové se soustředí hlavně na to, co stojí uprostřed mezi černou a bílou, a daleko se tak vzdaluje konvencím i veškerým očekáváním.

Nenechte se však zmýlit popisem, zařazením mezi YA tituly ani roztomilou obálkou. Tahle kniha je nejen dospělá, ale hlavně opravdu divná. A tím divná je myšleno v tom nejlepším smyslu, jaký si jen dovedete představit. Není se však čemu divit, když Seanan McGuireová sama sebe popisuje jako podivínku a smršť surreálna, která žije se dvěma kočkami a zbožňuje dlouhé procházky v močálech, horory, divné zvuky nebo třeba jedovaté plazy.

Unikátní, temné a rozmanité

Příběh zasazený do Domova Eleanor Westové pro nezvladatelné děti je temný, zábavný, chytrý a plný citu. Především ale čtenářům nabízí spoustu témat k zamyšlení. Co bych dělal já, kdyby se mi otevřely dveře do světa, který je pro mě perfektní? Opustil bych všechny a odešel hledat své štěstí? Vyhovoval by mi spíš Nesmysl nebo Logika? Svět živých nebo společnost mrtvých? A co kdyby takhle zničehonic zmizelo moje dítě? Dokázal bych jeho cestování mezi světy pochopit, nebo bych ho připsal jeho bujné fantazii?

Velkou předností knihy Každé srdce je bránou jsou hlavní postavy, jejich rozmanitost a vlastnosti, které skvěle vyjadřují spojení s podivnými světy, do nichž se dostaly. Autorka si navíc skvěle pohrává s čtenářskými sympatiemi, protože zobrazuje studenty Eleanor Westové lidsky a bez příkras. Nikdo tedy není stoprocentně kladnou ani zápornou postavou. Jsou to prostě děti, které touží po lásce a pochopení ze strany druhých.

S tím souvisí také jednotlivé světy, kam děti cestují. Ty totiž představují odraz jejich rozmanitých osobností, a proto se v nich cítí jako doma. Nikdo je na takovém místě nesoudí, nikdo je netrápí a mohou zde být konečně samy sebou. Díky tomu v knize na rozdíl od konvenčních YA titulů hrají hlavní roli trochu netradiční hrdinové – asexuální dívka a transgender chlapec.

Příliš nízký počet stran

Ačkoliv se mnohým čtenářům první díl série Wayward Children určitě zalíbí, tato kniha rozhodně není pro každého. Zatímco někomu může připadat uspěchaná, zmatená nebo třeba úplně zbytečná, pro jiné představuje dokonalé spojení seriózních a komických momentů, temnoty a světla, ale také pohádky a psychologického thrilleru. I zde totiž platí, co čtenář, to názor.

Hlavním problémem, který může rozčilovat jak odpůrce tohoto díla, tak i čtenáře, kteří si podivnou fantasy zamilovali, je délka. Záhadné vraždy v domě pro děti, které cestují mezi světy, si zkrátka zasloužily mnohem více textu. Kniha by mohla být klidně třikrát tak dlouhá a stále by zde byl prostor pro další nápady. Ale možná je právě v jednoduchosti to kouzlo, které chtěla Seanan McGuireová na papíře zachytit.

Každé srdce je bránou

7

7.0/10