Recenze: Jan Amos Komenský – kniha plná zábavy i ponaučení

0
507

Máte doma zvídavé děti, které se rády veselou formou přiučí něco nového? Nebo se sami chcete dozvědět zajímavosti ze života velikánů českých dějin, ale nemáte čas pouštět se do zdlouhavých nudných publikací? Pak sáhněte po knize Tomáše Němečka s názvem Jan Amos Komenský, která vám zábavnou formou přiblíží život a dílo učitele národů.

Jana Amose Komenského dnes znají čeští školáci především jako velebného starce, který kdysi dávno položil základy moderní pedagogiky a vytvořil velké množství více či méně zajímavých spisů. Věděli jste ale, že zamlada patřil mezi zapálené včelaře, ušel pěšky 500 kilometrů z Německa na Moravu, ubytoval ve svém domě prorokyni a celý život se neúspěšně pokoušel vynalézt perpetuum mobile?

To vše, a ještě mnohem více se čtenáři dozvědí v dalším pokračování oblíbené edice Velikáni do kapsy, kterou má na svědomí český autor Tomáš Němeček. Knihou pojmenovanou jednoduše Jan Amos Komenský tentokrát provází unavený učitel a jeho chytrá dcera, která má spoustu zvídavých otázek. Objeví se však i dvě známé postavy z Komenského díla Labyrint světa a ráj srdce – Všezvěd Všudybud a Magické Mámení.

Netradičně pojaté osudy učitele národů

Zajímají vás, vaše děti nebo dokonce vaše studenty důležité momenty naší historie a její nejvýraznější postavy, ale odmítáte se pouštět do čtení tlustých učebnic dějepisu? Pak jsou pro vás knihy Tomáše Němečka skvělým řešením. Jeho série s názvem Velikáni do kapsy totiž přibližuje osudy největších osobností zábavnou formou, takže se dobře pobaví menší i větší čtenáři.

Nejnovější (v pořadí již šestý) díl, který se soustředí na život a dílo myslitele Jana Amose Komenského, za těmi předchozími rozhodně v ničem nezaostává. Můžete se tak těšit na spoustu zajímavých informací, které jsou čtenářům předkládány srozumitelným, a hlavně neuvěřitelně vtipným a nápaditým způsobem, který spojuje běžný text s prvky komiksu.

Celé vyprávění je rozdělené na větší množství kratších, ale dobře ucelených kapitol. Zároveň zde nechybí ani spousta doprovodných ilustrací, dobře popsaný historický kontext, přehledné vysvětlivky nebo úryvky z nejslavnějších děl učitele národů, takže si čtenáři mohou život za dob Jana Amose Komenského lépe představit.

Díky zábavnému pojetí si kromě toho z této drobné knížky pravděpodobně odnesete víc, než z podrobných učebnic dějepisu a zdlouhavých historických publikací. V závěru vás pak čeká i krátký kvíz, který prověří, jestli jste při čtení dávali dobrý pozor. A pokud vás kniha Jan Amos Komenský nadchne stejně jako spoustu dalších čtenářů, nenechte si ujít ani další díly, kam patří Božena Němcová, Marie Terezie, Jan Hus, Karel IV. a Tomáš Garrigue Masaryk.

Jan Amos Komenský

9

9.0/10