Recenze: Dům na útesu – thriller plný nenávisti, lží a podvodů

0
100

Vypořádat se s domácím násilím není jednoduché a spousta obětí svou těžkou situaci jednoduše nedokáže zvládnout. Jak přesvědčit vaše okolí o tom, že vám někdo úmyslně ubližuje? Jenže co když vám zároveň vyhrožuje a vy máte příliš velký strach ho opustit? A co když to s týráním není tak, jak se na první pohled zdá? Takové otázky si klade Rachel Abbottová ve svém nejnovějším psychologickém thrilleru s názvem Dům na útesu.

Tímhle vše skončí. Někdo z nás musí zemřít! To hlásá obálka nejnovějšího psychothrilleru z pera britské autorky Rachel Abbottové, která se na dráhu nezávislé spisovatelky vydala roku 2011 a od té doby se v českých knihkupectvích objevilo již šest jejích románů. Děj nejnovějšího z nich s názvem Dům na útesu sleduje příběh Evie a Marka, kteří spolu prožili divoký románek, když Markovi sympatická mladá žena pomohla překonat smrt jeho milované první ženy. Teď si spolu navíc pořídili dítě, což se ani trochu nelíbí Markově sestře Cleo, která je vůči Evie značně nedůvěřivá.

Problém nastane ve chvíli, kdy Evii doma začne potkávat jeden úraz za druhým. Nemohl jí nepříjemná zranění způsobit právě Mark? Brzy nato je do jejich domu na útesu povolána seržantka Stephanie Kingová, která najde ve zkrvavené posteli dvě propletená těla. Porota soudu se poté bude muset rozhodnout – lze ospravedlnit vraždu? A začíná takový čin ve chvíli, kdy člověk na někoho pozvedne nůž, nebo už při první temné myšlence?

Různé úhly pohledu a provokativní dilema

Rachel Abbottová moc dobře ví, jak napsat strhující příběh. Její nejnovější počin nabízí čtenářům drsné vyprávění rozdělené do dvou bezprostředně na sebe navazujících částí. Asi nejzajímavější je ovšem skutečnost, že se na celou věc spisovatelka dívá z mnoha různých úhlů pohledu, a můžete tak posoudit sled událostí z perspektivy všech zúčastněných. Nikdo si tak zkraje nebude zcela jistý, komu vlastně věřit a jak nejlépe na celou věc pohlížet.

Čtenáře zaručeně zaujme již prolog, kde poprvé vyjde na světlo záhada tajemného domu na útesu. Následující stránky vás pak zcela pohltí, zatímco se budete snažit přijít na to, v čem celý problém jeho obyvatel spočívá. První část příběhu je zaměřená hlavně na události, které vedou ke dramatickému zvratu a smrti jednoho ze zúčastněných, zatímco druhá polovina následně popisuje soudní proces, kterým rodinné drama vyvrcholí.

Hlavním tématem, kterému se kniha hned od začátku věnuje, je domácí násilí a utrpení týraných žen. Některým čtenářům by se mohlo zdát, že jde o prvoplánový příběh zakřiknuté dívky, kde manžel vystupuje v roli nenápadného, ale krutého násilníka. Problém je zde však mnohem složitější, než je na první pohled patrné, což čtenářům poskytne mnoho námětů k zamyšlení.

Málo překvapivá překvapení

Příběh má poměrně rychlý spád a nabízí literárnímu publiku různé menší či větší zvraty. Ti pozornější nicméně nečekané události zcela jistě dokáží odhalit již zkraje, což může být zklamáním především pro některé čtenáře, kteří očekávají napínavou atmosféru až do úplného konce. Nepomáhá ani brilantní charakteristika postav, kterou avizuje synopse na přebalu knihy. K jednotlivým postavám je totiž těžké vytvořit si hlubší vztah, a dokonce i hlavní hrdinka, která od začátku zastává roli nespolehlivého vypravěče, brzy začne být spíše otravná než sympatická.

Problematická může být také skutečnost, že kromě hlavního příběhu kniha sleduje i vedlejší linku, která se soustředí na tajný poměr mezi vyšetřovatelkou Kingovou a jejím nadřízeným. Pro vývoj samotného příběhu je totiž zcela nepodstatná, děj pouze zpomaluje, a jelikož není ani moc zajímavá, autorka ji mohla klidně zcela vynechat.

Dům na útesu má sice svoje mouchy, ale rozhodně stojí za přečtení. Rachel Abbottová zde totiž opět dokazuje, že dokáže napsat strhující thriller s propracovanou zápletkou a zajímavým vývojem. Pokud jí tedy odpustíte příležitostné nejasnosti a přešlapy, kniha vás zcela jistě pohltí a nabídne vám spoustu námětů k zamyšlení.

Dům na útesu

6

6.0/10