Recenze: Dívka, která musí zemřít – závěr mistrovsky vystavěné série

0
426

Někteří ho milují, jiní proklínají. Ať už patříte do první či druhé skupiny, nemůžete mu však upřít úspěch a popularitu, které se mu v posledních letech dostalo. Teď David Lagercrantz přichází s knihou Dívka, která musí zemřít. Ta po mnoha letech uzavírá oblíbenou sérii Milénium, která čtenářům jako jedna z prvních představila krásu a napětí severských detektivek.

O čem závěrečný díl vypráví?

Stejně jako u předchozích dvou pokračování je autorem šestého dílu série Milénium David Lagercrantz, který ve svých knihách navázal na původní trilogii spisovatele Stiega Larssona a odkryl tak nedočkavým čtenářům další část tohoto dechberoucího vyprávění. Do čeho se tedy věčně podrážděná hackerka Lisbeth Salanderová a populární novinář Mikael Blomkvist tentokrát pouští?

Příběh začíná ve chvíli, kdy v jednom ze stockholmských parků policie objeví tělo žebráka s amputovanými prsty, který se v poslední době choval výstředně a otravoval kolemjdoucí s neskutečnými historkami o Mount Everestu. Ačkoliv to vypadá pouze na nešťastnou smrt bezdomovce, jenž zemřel na předávkování, patoložka si pro jistotu na pomoc zavolá Mikaela Blomkvista z časopisu Milénium. Jelikož nebožtíka slyšeli lidé vykřikovat zvěsti o švédském ministru obrany Johannesu Forsellovi, případ okamžitě upoutá jeho pozornost.

Co se týče výstřední Lisbeth, ta se po pohřbu svého opatrovníka Holgera Palmgrena doslova vypařila a nikdo o ní od té doby neslyšel. Ani Mikael, který má o dívku starost a rád by ji znovu požádal o pomoc, tak netuší, že se chystá jednou provždy vypořádat se svou minulostí a utkat se tváří v tvář se svou sestrou Kamilou, před níž se již nehodlá dále skrývat.

Napínavé až do konce

Na začátek je třeba říct, že každý jsme jedinečný a k příběhům přistupujeme jinak. Ačkoliv tedy spousta lidí novou trilogii zavrhuje, protože podle nich nedosahuje literární kvality původních knih a pokračování není stejné jako předchozí díly, David Lagercrantz prostě nikdy nebude psát přesně jako Stieg Larsson. S tímto věděním je také třeba k celé nové trilogii přistupovat.

Ať už se však do čtení pouštíte s tím, že chcete vědět, jak to s Lisbeth a Mikaelem vlastně dopadne, máte rádi napínavé detektivní příběhy, nebo vás hlavně zajímá, jak to Lagercrantz zase pokazil, knihu rozhodně přečtete jedním dechem. Tento dynamicky se rozvíjející thriller totiž patří mezi to nejlepší, co tento spisovatel dosud vytvořil.

Sérii Milénium si čtenáři oblíbili především z toho důvodu, že není postavená na brutalitě, zbytečně prolitých potocích krve a drastickém líčení jednotlivých zločinů. I David Lagercrantz sází v závěrečném pokračování spíše na brilantní zpracování a postupné odkrývání pavučiny intrik. Dívka, která musí zemřít je navíc velice čtivá, má rychlý spád a čtenáři se u ní ani na chvilku nenudí.

Kromě toho, že záhada Mount Everestu nutí literární publikum k zamyšlení a až do poslední stránky udržuje čtenáře v napětí, jak by to u správné detektivky mělo být, Lagercrantz také pokračuje v předávání poselství, které chtěl svým čtenářům sdělit už Stieg Larsson. I závěrečný díl se tak soustředí na skutečnost, že na jednotlivé činy je třeba nahlížet širší optikou, nic nemusí být tak černobílé, jak se na první pohled zdá, a každé chování může mít původ v tom, co se událo v hluboké minulosti, na kterou by lidé nejraději zapomněli.

Velkolepé finále?

Jak už bylo řečeno výše, knize rozhodně neschází spád ani zajímavá zápletka. Co tedy naopak spisovateli vytknout? Děj může místy působit trochu přitažený za vlasy a často je o dost přímočařejší než knihy Stiega Larssona. Některým čtenářům tak mohou chybět detailní informace a propracovanost původní trilogie.

Interakce mezi Mikaelem a Lisbeth také není úplně stejná jako v prvních třech knihách. Drsná a nesmlouvavá hackerka se někdy zdá být vstřícnější a o mnoho sdílnější, než jak ji fanoušci znají. A i když je její životní příběh tím, co vlastně drží celou sérii pohromadě, často je pro čtenáře závěrečného pokračování zajímavější osud horolezců z Everestu a tajemný vysokohorský šerpa, než Lisbethin zběsilý hon za pomstou.

Mírným zklamáním je také celkové zakončení tohoto velkolepého šestidílného cyklu. Konec, ke kterému se schyluje v podstatě již od začátku celé série, je bohužel až příliš uspěchaný a závěrečná konfrontace Lisbeth a její sestry Kamily není až tak zajímavá, jak by si čtenáři nejspíš přáli. Lisbeth navíc stále více připomíná superhrdinku, která dokáže zmlátit a zničit kohokoliv, na koho ukáže, a to včetně osob, ze kterých má strach celá ruská mafie.

Ať už na nové díly Milénia nedáte dopustit, nebo vám přijdou špatné a přečetli jste si je pouze proto, abyste věděli, jak David Lagercrantz celý příběh ukončí, jedno je už teď zcela jasné. Milénium se navždy zapsalo do literární historie jako jedna z nejlepších severských sérií a spoustě lidí budou její svérázní hrdinové hodně chybět.