Recenze: Debutantka z rodu Kennedyových – velice čtivý debut

0
400

Máte rádi příběhy z historie, ale místo slavných osobností vás zajímají spíše osudy zajímavých lidí, na které z nějakého důvodu svět jaksi pozapomněl? V tom případě neváhejte a určitě sáhněte po novince s názvem Debutantka z rodu Kennedyových z pera spisovatelky Kerri Maherové, která vám představí život Kathleen „Kick“ Kennedyové, zapomenuté sestry populárního amerického prezidenta Kennedyho.

Kathleen Kennedyová, která si s oblibou nechávala říkat Kick, byla americká katolička, členka jedné z nejmocnějších rodin světa a zároveň sestra budoucího prezidenta Johna Fitzgeralda Kennedyho, který však své místo v tomto úřadu zaujal až dlouho po její smrti. V příběhu s názvem Debutantka z rodu Kennedyových vystupuje jako silná a emancipovaná dívka, která se o sebe vždy uměla postarat, ale bohužel žila v době, kdy mít vlastní názor a jít si svou cestou nebylo u žen zrovna v módě.

Celé vyprávění inspirované jejím životem začíná ve chvíli, kdy Kickina otce Josepha Kennedyho jmenují do funkce amerického velvyslance v Británii. Inteligentní mladá dívka si tak užije svůj debut před královskou rodinou, může konečně uniknout z drobnohledu své matky a podaří se jí zaujmout anglické vyšší kruhy včetně aristokrata Billyho Hartingtona.

Problém však spočívá v tom, že on je protestant a ona katolička, a tak je jejich láska z náboženských důvodů přísně zapovězená. V Evropě navíc vypukne druhá světová válka a Kick se tak musí chtě nechtě společně se zbytkem rodiny vrátit do Ameriky. Tam se také bude muset jednou provždy rozhodnout, jestli dá přednost lásce, nebo raději zůstane loajální ke své katolické rodině.

Čtivé a věrohodné

O život zapomenuté Kennedyové se začala spisovatelka Kerri Maherová zajímat již před několika lety, kdy s oblibou sledovala televizní pořad jménem Tajemství panství. Příběh oblíbené Kennedyovic dcery dlouze studovala, prošla mnoho různých publikací o pozoruhodné rodině Kennedyových a nevynechala ani články z dané doby a memoáry. Svůj literární debut inspirovaný životem slavné debutantky poté vydala v roce 2018 a letos se konečně dostal také na pulty českých knihkupectví.

Některé pasáže se mohou sice zdát nerealistické, protože pocházejí pouze ze spisovatelčiny fantazie, celý příběh je však velice čtivý a má rychlý spád. Postavy jsou vesměs sympatické, a i když je Kathleen někdy v otázkách víry, rodinného postavení a lásky příliš naivní či tvrdohlavá, můžete se s jejími životními útrapami snadno ztotožnit. Pro čtenáře, kteří se zajímají o reálná historická fakta, je také dobré, že spisovatelka uvedla několik skutečných citací a vět z dopisů, které si Kick s Billym a se svou rodinou vyměňovala.

Autorka zároveň poměrně věrně zaznamenala život, který Kick se svou rodinou vedla – věčně otravující sourozence, matku, která kontroluje každé sousto, aby náhodou její dcery nepřibraly, i starostlivého otce, jenž má sice svou rodinu nade vše rád, ale zároveň často podřizuje rodinné blaho politice. Ačkoliv je však Kick hlavní hrdinkou celého příběhu, ke které má spisovatelka jistě velký obdiv, rozhodně ji nestaví na piedestal.

Naopak celkem výstižně zobrazuje Kickinu naivitu, a to třeba ve chvíli, kdy si myslí, že by mohla zůstat sama v Londýně a hledat byt, ale zároveň řeší vzdálenost do svých oblíbených drahých restaurací a klubů. Snaží se také pomáhat potřebným, ale je to hlavně skrze organizování dobročinných akcí a tancování s vojáky, takže skutečných válečných hrůz je vlastně ušetřená. A nikdy také nemusí řešit to, že by neměla co jíst nebo neměla střechu nad hlavou.

Debut, který stojí za přečtení

I přes to, že v posledních letech spatřilo světlo světa hned několik publikací, které se životem a útrapami mladé debutantky zabývají, prvotinu Kerri Maherové byste si určitě neměli nechat ujít. Kromě Kickina příběhu totiž nabízí také zajímavé zobrazení tehdejšího života ve vyšší společnosti a její odtrženosti od běžných občanů, vztahů mezi katolíky a protestanty, ale i rozdílného smýšlení Angličanů i Američanů, a to nejen co se týče války a Hitlerova postupu Evropou, ale také běžného každodenního života.

Okrajově se příběh členky rodu Kennedyových, které spisovatelé v minulosti nevěnovali dostatečnou pozornost, dotýká také dalších nepříjemných témat, jako je nemoc sestry Rosemary. Příběh nedostatečné péče, která byla dívce věnovaná, léčby a následné lobotomie jasně ukazuje, jak byl život v období druhé světové války vlastně těžký, protože dostatečné informace nebyly dostupné ani ve vyšších kruzích a rozhodnutí o životě blízké osoby se mohlo ze dne na den proměnit v naprostou katastrofu.

Na své si přijdou také čtenáři, které zajímá, jaký měl osud slavné debutantky vliv na současnou společnost a jak na ni členové její rodiny vzpomínali. Ačkoliv je této části věnováno pouze několik stran, přesah do současnosti a zmínka o praneteři, která hrdě nosí debutantčino jméno, jistě dodává příběhu na zajímavosti. Jestliže tedy máte chuť na trochu historie zabalené do zajímavého příběhu (který vás možná donutí najít si některé odpovědi na internetu dříve, než se k nim dočtete), rozhodně neváhejte a Debutantku z rodu Kennedyových si přečtěte.

Debutantka z rodu Kennedyových

7

Celkový dojem