Recenze: Chůva – pomalý thriller plný překvapení

0
187

Když v dětství něco provedete, maminka obvykle rychle pojme podezření, že něco není v pořádku. Ale co když je tím viníkem naopak vaše matka? Dokážete jí hrozný čin odpustit, nebo ji navždy zavrhnete? A jak budete reagovat, pokud se ukáže, že všechno dělá jen proto, aby vás ochránila? Přesně takové úvahy rozvádí Gilly Macmillanová, jejíž nejnovější psychologický thriller s názvem Chůva se v prosinci objevil na pultech českých knihkupectví.

Někdy je daleko snazší místo kruté a bolestné pravdy přijmout jednoduchou lež. Přesně to čtenářům připomíná britská spisovatelka Gilly Macmillanová ve svém nejnovějším příběhu nazvaném jednoduše Chůva, který je plný nepředvídatelných rodinných tajemství a klamů. Hlavní hrdinkou celé knihy je Jocelyn, která se po mnoha letech vrací do sídla svých rodičů, kde je nucena čelit svému složitému vztahu s matkou.

Když byla Jo malá, neměli na ni rodiče příliš mnoho času, a tak si vytvořila pevné pouto se svou milovanou chůvou Hannah. Jelikož tuto ženu zbožňovala víc než vlastní matku, naprosto ji zničilo, když chůva jedné noci z rodinného panství navždy zmizela. Ještě horší však bylo, když malou Jocelyn rodiče osočili z toho, že Hannah vlastně odešla kvůli její neposlušnosti.

O třicet let později se situace nečekaně mění. Jocelyn totiž najde na rodinném pozemku lidské ostatky, a začíná proto pochybovat o všem, čím si byla až dosud naprosto jistá. Když nakonec na dveře zaklepe nečekaný host, celý svět se jí otočí vzhůru nohama. Aby záhadu konečně vyřešila, musí najít odpovědi na spoustu otázek, které se bojí vyslovit nahlas. Kdo vlastně byla její milovaná chůva? Proč a kam zmizela? A může věřit vlastní matce?

Pomalé, ale přeci jen čtivé

Chůva je psychologický román plný tajemství, nedůvěry, manipulace a výčitek svědomí. Zatímco muži jsou v tomto příběhu tak trochu postavení na druhou kolej, hlavní roli zde hrají tři dospělé ženy – Jocelyn, její matka Virginie a ztracená chůva Hannah. Velký prostor se dostane také Jocelynině zvídavé dcerce Ruby a detektivu Andymu, který se však většinou zdá být celkem bezmocný a zmatený.

V příběhu se hned od začátku prolíná několik různých pohledů na věc a zároveň také několik různých časových rovin, což může být pro některé čtenáře zprvu matoucí. Problematický je také pomalý úvod, protože autorce několik desítek stran trvá, než se konečně dostane k samotné záhadě. Jakmile se však prokoušete pomalejšími pasážemi a děj vás vtáhne, budete si vytvářet stále nové a nové teorie, co se vlastně na rodinném panství stalo, a donutí vás to ve čtení pokračovat.

Záhada, která vás přiměje k zamyšlení

Samotná záhada zmizení oblíbené Jocelyniny chůvy se zdá zpočátku poměrně jasná a přímočará. Postupem času ale vychází najevo stále nové a nové skutečnosti, které literární publikum v mnohém překvapí. Ačkoliv jsou tedy některé pasáže pomalé a místy nezáživné, každý další pohled do historie nutí čtenáře neustále přemýšlet o tom, jak se vlastně celé záhadné zmizení milované i nenáviděné chůvy odehrálo.

Příběh se sice zajímavě vyvíjí, ale v závěru je již poměrně zdlouhavý. Je také škoda, že konec může na některé čtenáře působit jako nedomyšlený a po několika nečekaných zvratech bohužel předvídatelný. Pokud ovšem zbožňujete záhady a nejraději čtete příběhy z rodinného prostředí, je pro vás Chůva přesně tou pravou knihou, která vás během dlouhých zimních večerů zabaví.

Chůva

6

6.0/10