Recenze: Černobyl 01:23:40 – unikátní náhled do temné historie lidstva

0
510

Součástí našich dějin nejsou pouze úžasné objevy, ohromující vynálezy a slavné momenty, ale také strašlivé přírodní katastrofy a hrůzná neštěstí, která zavinil sám člověk. Jedním z nich je samozřejmě i výbuch atomové elektrárny v ukrajinském Černobylu. Pokud byste se rádi o tomto temném historickém okamžiku dozvěděli více, sáhněte po knize Černobyl 01:23:40, kterou má na svědomí Andrew Leatherbarrow.

Publikace s názvem Černobyl 01:23:40 představuje unikátní spojení faktografie a cestopisu. Spolu s Angličanem Andrewem Leatherbarrowem tak čtenáři mohou prožít události nejhorší jaderní havárie v dějinách lidstva a zároveň navštívit opuštěné město Pripjať, zničenou elektrárnu i zbytek uzavřené zóny. Díky tomu se stanou svědky neuvěřitelného příběhu, který je plný neštěstí, mlžení, zapírání, arogance, zbytečného utrpení, ale i neobyčejného lidského hrdinství a sebeobětování těch, kdo následky katastrofy dobrovolně likvidovali.

Fascinující okamžik našich dějin

Jelikož dokumentární seriál o Černobylu, který měl v minulém roce premiéru, u diváků sklidil obrovský úspěch, rozhodli se z tohoto tématu vytěžit maximum také tvůrci psaných publikací. Na pultech českých knihkupectví se díky tomu objevilo velké množství zajímavých titulů, kam patří třeba úspěšná Modlitba za Černobyl nebo kniha Sergeje Plokhyho, která se nazývá jednoduše Černobyl. To byl ale teprve začátek.

Ačkoliv už od černobylské katastrofy uplynulo více než 30 let, její příběh nepřestává člověka fascinovat. A nejedná se pouze o vědce a politiky, ale také o nadšence do historie a různé průzkumníky. Jedním z nich byl i mladý Andrew Leatherbarrow, který Černobyl v roce 2011 sám navštívil a následně zasvětil několik let výzkumu. Díky tomu se mu podařilo sepsat knihu Černobyl 01:23:40, kde se pokusil odpovědět na nejdůležitější otázky, na něž mnohdy stále nemáme uspokojivé odpovědi.

Informace pro širší veřejnost

Celá publikace se odehrává ve dvou různých rovinách. Na jednu stranu se Leatherbarrow snaží objasnit střípky havárie širšímu publiku a odhalit, co jí předcházelo a co po ní následovalo, na druhou stranu však popisuje i svou návštěvu v uzavřené zóně, nedaleko místa katastrofy a v dalších přilehlých oblastech. To vše na pouhých dvou stech stranách.

Výhodou knihy je především skutečnost, že je poměrně krátká a dostupná i lidem, kteří se o fyziku nebo chemii příliš nezajímají. Kromě samotné havárie a jejích ekologických dopadů navíc přináší náhled do dějin jaderné energetiky, popisuje také jiné katastrofy a soustředí se i na osudy jednotlivců, kteří byli ochotní položit za ostatní život. Navíc zde najdete spoustu fotografií, nákres elektrárny a obrovské množství zdrojů, kde si můžete dohledat doplňující informace a udělat si tak o celé věci lepší obrázek.

Špatně rozvržené vyprávění

Problém je, že autor původně neplánoval tuto knihu vydat a informace hromadil pouze pro sebe. To je totiž v některých pasážích dobře patrné. Jednotlivé kapitoly se zdají být příliš uspěchané, krátké a místy i špatně organizované. Najdete zde spoustu faktů a číselných údajů, ty však v některých případech postrádají hlubší kontext a autor navíc často odbíhá od tématu, což je někdy zajímavé, ale jindy spíše na škodu.

Nešťastně zvolené je také prokládání kapitol o černobylské havárii vlastním vyprávěním o exkurzi do uzavřené zóny. Spousta informací se zde totiž točí kolem příprav na cestu, vybavení, společníků, porovnávání havárie s příběhem známých počítačových her a popisování, co autor viděl z okénka vlaku či autobusu. Tento prostor mohl být raději věnovaný dodatečným faktům z historie nebo popisu současných problémů, které ve spojitosti s Černobylem neustále vyvstávají.

Kdyby Andrew Leatherbarrow svou knihu lépe rozdělil na dvě samostatné části, faktické informace by byly přehlednější a jeho vyprávění z místa nehody by mělo na čtenáře zcela jiný efekt. Věci, které na místě zažil, a emoce, které v něm vyvolaly, totiž skvěle vystihují to, jak na obyčejného člověka místo katastrofy i po mnoha letech působí. Už z toho důvodu kniha rozhodně stojí za přečtení a nejednoho čtenáře určitě donutí k zamyšlení.

Černobyl 01:23:40

7

7.0/10