Recenze: Bouřná vrána – pomalá fantasy s originální zápletkou

0
1446

Když se řekne bájné zvíře, vybavíte si majestátního draka, který osaměle brázdí oblohu a děsí své nepřátele zářivými rudými plameny? Dříve sice tato stvoření dostávala ve fantasy příbězích největší prostor, ale zdá se, že jim alespoň částečně odzvonilo. Na jejich místo se však v poslední době rychle derou tvorové poněkud obyčejnější – vrány. Jak už název napovídá, právě ty hrají hlavní roli i v románu Kalyn Josephsonové pojmenovaném Bouřná vrána.

V království Rhodaire, kde se začíná odvíjet děj knihy Bouřná vrána, každý den panuje horké a slunečné počasí. Součástí všech aspektů života jsou zde kouzelné vrány, které vládnou magií živlů a starají se o zemědělství, zavlažování, rozvoj řemesel, ale také o bezpečí této malé země. Mladá princezna Anthia se už nemůže dočkat, až si při obřadu vybere svou vlastní vránu, se kterou si utvoří neopakovatelné pouto. Jenže jak už to tak bývá, všechno je nakonec úplně jinak.

Během slavnosti napadne rhodairské království sousední Illucie, vojáci všechny vrány povraždí a princezna upadne do hluboké deprese. Když je však nucena ke sňatku s illuciánským korunním princem, kterého ze srdce nenávidí, rozhodne se společně se sestrou Calizou konečně jednat. Podaří se jí objevit poslední vraní vejce, které útok přežilo, a vymyslí nebezpečný plán, jak si díky němu vzít zpátky vše, co jim jejich nepřátelé vzali.

Magické vrány, kam se jen podíváš

Dříve bývali v kurzu draci, dneska to však vypadá, že se pořádná young adult fantasy série neobejde bez vran. A to jak na obálce, tak i v názvu nebo přímo v samotném příběhu. Po Šesti vranách, Nikdynoci a románu s názvem Velká knihovna: Z ohně a papíru, kde vrány představují hlavně symbol všudypřítomné temné atmosféry, tak na scénu přichází Kalyn Josephsonová s románem Bouřná vrána. A tady tihle nebezpeční tvorové konečně dostanou trochu větší prostor.

Nejednoho čtenáře jistě tahle novinka zaujme na první pohled, a to díky krásné obálce. Zajímavý je ale i samotný děj, který se opírá o poměrně široký svět a nápaditý systém magie, kterou lidem zajišťuje spojení s obrovskými kouzelnými vránami. Autorka si na jejich popisu a rozdělení dala opravdu záležet, a navíc čtenářům na konci knihy poskytla i jejich detailní popis, takže se nemusíte bát, že se v množství informací ztratíte.

Velké plus magického vraního příběhu představují také poměrně zajímavé hlavní postavy, jejichž vzájemné vztahy se v průběhu vyprávění postupně rozvíjejí. Nejedná se totiž o černobílé hrdiny, s nimiž musíte buď bezvýhradně sympatizovat, nebo je bezmezně nesnášet. Skvěle jsou vyobrazené také emoce hlavní hrdinky Anthii, která na začátku upadá do deprese, s níž se musí naučit poprat, nebo její pouto s matkou, sestrou Calizou a samozřejmě také s vránami.

Zajímavé, ale předvídatelné

Co naopak příběhu trochu ubírá na zajímavosti, je poměrně pomalé tempo bez většího množství akce a velká míra předvídatelnosti. Spoustu zvratů totiž snadno dokážete odhalit s předstihem, takže se tak trochu vytrácí moment překvapení. Nad některými rozhodnutími hlavní hrdinky budete navíc občas kroutit hlavou, protože se vám budou zdát příliš uspěchaná (vzhledem k jinak pomalému tempu příběhu), zmatená nebo přinejmenším zvláštní.

Skvělou zprávou ovšem je, že na rozdíl od mnohých young adult fantasy knih není Bouřná vrána součástí trilogie, ale pouze duologie. Pokračování s názvem The Crow Rider, které je prozatím dostupné pouze v anglické verzi, tak slibuje mnohem více akce a magických vraních soubojů, ale také finální rozuzlení. A to byste si rozhodně neměli nechat ujít.

Bouřná vrána

7

7.0/10