Recenze: Bál šílených žen – drsný román s nádechem nadpřirozena

0
2457

Dovedete si představit, že by vás někdo z vašich blízkých nechal zavřít do ústavu pro choromyslné jen z toho důvodu, že jste se stali obětí znásilnění a týrání, že máte nepohodlné názory nebo že se jim už zkrátka doma nehodíte? Pro ženy ve Francii nebyla na konci 19. století taková situace ničím výjimečným. A právě tuto dobu popisuje také románová prvotina spisovatelky Victorie Masové, která se nazývá Bál šílených žen.

Ačkoliv si většina lidí představuje pařížskou společnost předminulého století jako stylovou, nonšalantní a bohémskou, pravdou je, že pro ženy bylo tou dobou problematické vyslovit jakoukoliv méně či více troufalou myšlenku. A pokud už se k tomu některá náhodou odhodlala, mohla velice rychle skončit v nechvalně proslulém hospitálu Salpêtrière, kam se v minulosti odkládaly nejen mravně zkažené a duševně choré ženy, ale i nepoddajné manželky a dcery.

Román pojmenovaný Bál šílených žen, který má na svědomí francouzská spisovatelka Victoria Masová, sleduje smyšlené osudy několika pacientek slavného hospitálu, ale zároveň popisuje i reálné veřejné ukázky hypnózy a hysterických záchvatů, které prováděli tamější neurologové Charcot a Babinski. Kromě toho se čtenáři mohou těšit i na každoroční masopustní bál, kde autorka spojuje svět internovaných žen a pařížské smetánky.

Skvěle zpracovaný kontroverzní námět

„Už to nejsou manželky, matky nebo dcery, nejsou to ženy, na nichž spočívají pohledy nebo které si zasluhují úctu, nikdy už nebudou ženami, po nichž se touží nebo jsou milovány; jsou to nemocné ženy. Šílené. Ztracené.“ Přesně tak popisuje francouzská autorka Victoria Masová, jak na konci 19. století společnost vnímala ženy umístěné do hospitálu Salpêtrière, což byla první neurologický klinika svého druhu v Evropě.

Ačkoliv se jedná o její románovou prvotinu, která je navíc založená na kontroverzním tématu a sporné existenci duchů, čtenáři budou tímto krátkým dílem zajisté mile překvapeni. Skvěle totiž dokázalo vystihnout atmosféru doby i strach lidí z nejrůznějších sociálních vrstev, aby jejich dobrá pověst nebo společenské postavení náhodou nepřišly k úhoně.

Fantastické příběhy i krutá realita

Hlavní linii příběhu tvoří osudy čtveřice žen, které se od sebe sice v mnoha důležitých rysech odlišují, ale pokud na ně čtenáři zaměří detailněji, dojde jim, že jednu důležitou věc mají společnou – za jejich utrpení a umístění do ústavu byli zodpovědní muži, podobně jako v případě stovek dalších hysterických, mentálně postižených a trudnomyslných pacientek, ale také žen, které byly označeny jako „nepřizpůsobivé“, měly vlastní názor, byly příliš vzpurné a chudé, nebo je jednoduše nebylo kam jinam dát.

Celé vyprávění, které se díky nadpřirozenému prvku může místy jevit fantastické či dokonce strašidelné, je pak založeno na skutečných událostech, což mu dodává na zajímavosti. Čtenáři vychovaní v dnešní moderní době si totiž jen těžko dokáží představit experimenty doktora Jeana-Martina Charcota, který si na demonstrativních přehlídkách hysterie svých bezbranných pacientek vybudoval slušnou kariéru, nebo bál bláznů, jenž byl oblíbeným zdrojem perverzní zábavy dobře postavených Pařížanů.

Ať už patříte k něžné části populace, nebo se naopak řadíte k její mužské polovině, Bál šílených žen byste si rozhodně neměli nechat ujít. Nejen že nabízí poutavý příběh, který vás neuvěřitelně snadno vtáhne do děje, ale zároveň přináší náhled do temnějších stránek naší historie, což vás donutí klást si důležité otázky, hledat odpovědi nebo paralely v realitě dneška a možná si i zjistit o Salpêtrière a Charcotovi něco víc.

Bál šílených žen

8

8.0/10