Akta Illuminae: netradiční vesmírná romance plná překvapení

0
531
Akta Illuminae

Illuminae. Gemina. Obsidio. Zní vám to jako naprosto cizí slova? V tom případě se rozhodně nemýlíte. Kromě toho, že se jedná o latinské termíny, však tyto názvy označují také tři velice netradiční knihy, které společně tvoří dechberoucí vesmírnou trilogii. Spisovatelé Jay Kristoff a Amie Kaufmanová se v ní postarali o to, že čtenáři jednotlivé svazky Akt Illuminae ani na chvíli nebudou chtít odložit, jelikož o napětí a zajímavé zápletky zde rozhodně není nouze.

O čem celý příběh vypráví?

První díl s podtitulem Illuminae přenese čtenáře do roku 2575 na planetu jménem Kerenza. Na místo zrovna dorazila znepřátelená korporace BeiTech Industries, která se snaží převzít kontrolu a zlikvidovat co nejvíce svědků. V tu chvíli se na scéně objeví také mladá studentka Kady Grantová, která se s bývalým přítelem Ezrou dostane na palubu evakuačních lodí. Tím ale dobrodružství teprve začíná. Musí se totiž vypořádat s pronásledovateli z lodi Lincoln, se zmutovanou epidemií a s umělou inteligencí jménem SPIRO, která je pro záchranu posádky schopná obětovat cokoliv včetně nevinných životů.

Druhý díl s názvem Gemina se odehrává na Skokové stanici Heimdall. Tady život probíhá klidně až do chvíle, kdy na místo dorazí likvidační četa BeiTechu, která má za úkol zlikvidovat jak přeživší z Kerenzy, kteří sem míří, tak i celý Heimdall. Do boje proti nepříteli se však vrhá neohrožená dcera velitele stanice Hanna Donnellyová, bývalý trestanec Nik Malikov a jeho sestřenice Ella, která by sice v přímém boji neobstála, ale náhodou to skvěle umí s počítači.

Závěrečná kniha s názvem Obsidio čtenářům odkrývá, co se po fatálním útoku vlastně stalo na planetě Kerenza, kde si pracovníci BeiTechu podrobili zbytek obyvatelstva. Proti nim však stojí hnutí odporu, jehož součástí je i Asha Grantová a Rhys, který sice původně pracoval pro BeiTech, ale kvůli skutkům jeho druhů ho pořádně tíží svědomí. Na Kerenzu navíc v tichosti míří loď Mao, která může všechno zachránit.

Netradiční forma i grafická úprava

Podtrženo sečteno, máme tu tři napínavé příběhy plné strachu, slz, odvahy i lásky, jednu vesmírnou firmu, která figuruje v roli hlavního záporáka, několik teenagerů, kteří jsou ochotní riskovat pro záchranu ostatních vše, a jednu smrtící umělou inteligenci, jež neustále balancuje na hraně dobra a zla a stejně tak i čtenářových sympatií. Kromě zajímavé dějové linky vám však Akta Illuminae mohou nabídnout ještě mnohem víc.

Co je tedy na tom všem úplně nejlepší? Odpověď je jasná – ohromující a naprosto netradiční grafické zpracování. Knihy totiž dohromady představují jakousi složku důkazních materiálů proti BeiTech Industries, kde nechybí přepisy různých kamerových záznamů, online komunikace mezi jednotlivými postavami, zápisy z deníčku, drobné i větší malůvky, ale ani myšlenky umělé inteligence, které vás možná naštvou, rozesmějí nebo dokonce rozpláčou, ale v každém případě hlavně překvapí.

Navzdory netradiční formě se však čtenář dokáže poměrně rychle zorientovat. Veškeré záznamy jsou totiž opatřené komentářem a doprovodnými informacemi, kde vždy najdete přesné datum, kdy k jednotlivým událostem došlo. Pokud tedy nebudete knihy na delší časové úseky odkládat, každý nový dokument vám zapadne k tomu předchozímu a všechno bude dávat jasný smysl.

Každý nadšený čtenář jistě ocení také úžasné grafické zpracování, kterému vévodí ilustrace od spisovatelky Marie Lu, různé fonty značící právě probíhající situace, klikaté obrazce používané při popisu vesmírných bitev nebo třeba temné stránky, kde na světlo světa vyplouvají myšlenky SPIRA. Díky barevným netradičním obálkám se navíc knihy rozhodně stanou ozdobou jakékoliv knihovničky.

Na své si přijde téměř každý

Jelikož jsou Illuminae, Gemina a Obsidio primárně určeny především pro young adult publikum, odpovídají tomu i některé důležité prvky příběhu. Čtenáři by se proto neměli divit, že hlavní hrdinové, kteří se často řadí ještě mezi náctileté, používají zvláštní slang, v technologické sféře se pohybují jako doma, a ačkoliv se dnes a denně nachází v ohrožení života, mezi jejich hlavní problémy patří trable s láskou.

Na druhou stranu vás ale čekají napínavé zvraty, silné emoce i drastická rozhodnutí, která ovlivní osud celého vesmíru. Kromě toho budete se zatajeným dechem sledovat každou myšlenku SPIRA, který se postupem času kvůli jedinému člověku mění a dochází k názoru, že každý příběh potřebuje svého netvora. A když položí zásadní otázku o milosrdenství, donutí vás zamyslet se nad tím, jaké skutky se ještě dají ve jménu záchrany životů ospravedlnit, a co je naopak podle vás už naprosto nemorální.

Série Akta Illuminae možná nepatří mezi ty nejrealističtější a nejvíce technicky propracované sci-fi příběhy, na které můžete v knihkupectvích narazit. A možná tam pro někoho pobíhá až moc neohrožených „dětí“, které se bezhlavě vrhají do nebezpečí, stíhají si během bitev vyznávat lásku a hravě zachraňují lodě, planety a v podstatě celý vesmír. Knihy jsou však díky svému neobyčejnému grafickému zpracování naprosto jedinečné a určitě potěší nejednoho knihomola, jak z řad mladších, tak i starších čtenářů.